Rauhoittumishuone lasten ja nuorten psykiatriassa
Alakotila, Mira; Honkonen, Maria (2021)
Alakotila, Mira
Honkonen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265808
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Helsingin Laakson yhteissairaala –hanketta varten. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli kerätä ja koota Laakson yhteissairaalan hanketta varten hyödyllistä tietoa siitä, millaiset tilat ja asiat rauhoittavat psyykkisesti sairaita lapsia ja nuoria. Tietoa etsittiin lähinnä EBSCO- ja Ovid-tietokannoista. Tutkimuskysymyksenä oli: millainen rauhoittumishuone tukee parhaiten lasten ja nuorten psykiatrian potilasta.
Kirjallisuuskatsauksessa käytettyjen aineistojen perusteella rauhoittumishuoneet vähentävät eristykseen turvautumista sekä kiinnipitämistä psykiatrisissa yksiköissä. Tässä opinnäytetyössä otettiin selvää rauhoittumishuoneelle sopivista väreistä, valaistuksesta, materiaaleista ja huonekaluista, turvallisuudesta ja sijainnista, sekä siitä, miten eri aisteja voi hyödyntää rauhoittumishuoneessa.
Tutkimustulosten perusteella rauhoittavia värejä ovat muun muassa vihreä ja sininen. Tärkeää on pehmeä valaistus, jonka kirkkautta voi säädellä. Pyöreälinjaiset huonekalut on yhdistetty rauhoittaviin tunteisiin, kuten rentoutumiseen. Huoneen tulisi sijaita mahdollisimman hiljaisessa paikassa. Huoneen käyttöä tulisi voida helposti valvoa. Eri aistien avulla potilaat voivat harjoitella rentoutumaan. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi musiikkia, erilaisia tuoksuja, stressipalloja sekä painopeittoja. This thesis was made for Helsinki Laakso Joint Hospital –project and it is a descriptive literature review.
The data was collected mostly from EBSCO and OVID databases. The research question was set to find out what kind of calming room supports patients in child and adolescent psychiatry the best. The goal was to collect and combine useful information about which kind of spaces or things calm down children and adolescents with mental disorders.
According to the descriptive literature review, the calming rooms decrease the use of seclusion rooms and holding in psychiatric units. The aim of the thesis was to find out the right colors, lighting, materials, furniture, safety and location for calming rooms along with how to utilize different senses.
The research shows that calming colors are for example green and blue. It is important to have soft lighting which can be adjusted. Rounded furniture was connected to calm feelings like relaxation. The location of the room should be as quiet as possible. The use of the room should be easily monitored. With the use of different senses patient can practice how to relax. Music, different scents, stress balls and weighted blankets can be used as tools.
Kirjallisuuskatsauksessa käytettyjen aineistojen perusteella rauhoittumishuoneet vähentävät eristykseen turvautumista sekä kiinnipitämistä psykiatrisissa yksiköissä. Tässä opinnäytetyössä otettiin selvää rauhoittumishuoneelle sopivista väreistä, valaistuksesta, materiaaleista ja huonekaluista, turvallisuudesta ja sijainnista, sekä siitä, miten eri aisteja voi hyödyntää rauhoittumishuoneessa.
Tutkimustulosten perusteella rauhoittavia värejä ovat muun muassa vihreä ja sininen. Tärkeää on pehmeä valaistus, jonka kirkkautta voi säädellä. Pyöreälinjaiset huonekalut on yhdistetty rauhoittaviin tunteisiin, kuten rentoutumiseen. Huoneen tulisi sijaita mahdollisimman hiljaisessa paikassa. Huoneen käyttöä tulisi voida helposti valvoa. Eri aistien avulla potilaat voivat harjoitella rentoutumaan. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi musiikkia, erilaisia tuoksuja, stressipalloja sekä painopeittoja.
The data was collected mostly from EBSCO and OVID databases. The research question was set to find out what kind of calming room supports patients in child and adolescent psychiatry the best. The goal was to collect and combine useful information about which kind of spaces or things calm down children and adolescents with mental disorders.
According to the descriptive literature review, the calming rooms decrease the use of seclusion rooms and holding in psychiatric units. The aim of the thesis was to find out the right colors, lighting, materials, furniture, safety and location for calming rooms along with how to utilize different senses.
The research shows that calming colors are for example green and blue. It is important to have soft lighting which can be adjusted. Rounded furniture was connected to calm feelings like relaxation. The location of the room should be as quiet as possible. The use of the room should be easily monitored. With the use of different senses patient can practice how to relax. Music, different scents, stress balls and weighted blankets can be used as tools.