Lapsi, luonto ja kieli varhaiskasvatuksessa
Zahra, Sharifi (2021)
Zahra, Sharifi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265794
Tiivistelmä
Opinnäytetyö ”Lapsi, luonto ja kieli varhaiskasvatuksessa” on toiminnallinen ja kehittämispainotteinen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea lapsen kielen kehitystä luontoa oppimisympäristönä hyödyntäen. Lisäksi tavoitteena on luoda käytännön mahdollisuuksia lapsen tiedolliseen ja kielelliseen oivaltamiseen. Kielen avulla lapsi oppii ajattelemaan, tuntemaan, tiedostamaan ja havainnoimaan eri asioita.
Toimintatuokion kokonaisuutta on käytännössä kokeiltu syksyllä 2020 Helsingin kaupungin Rastilan päiväkodissa, opiskeluuni liittyvässä työharjoittelussa 10.8.-13.11.2020. Opinnäytetyössä täydennän, uudelleen testaan ja uudistan aikaisemmin kokeilemaani toimintatuokiomenetelmää. Menetelmän avulla havainnollistetaan lapsen ja ryhmän kielellistä ja toiminnallista oppimista.
Toimintatuokiot toteutettiin Vantaan kaupungin Hepopuiston päiväkodissa ryhmätyönä 5-vuotiaden lasten ja heidän ryhmänsä aikuisten kanssa 5.2.-22.2.2021 välisenä aikana. Ryhmässä oli kymmenen lasta, joista yhdeksän oli vieraskielisiä. Toimintatuokiot ovat pedagoginen kokonaisuus, jonka aiheina olivat eläimet, metsä, aistit, sää ja vuodenajat. Toteutuksen ja havaintovälineiden avulla rohkaistiin lapsia sanallisen ilmaisun löytämiseen. Tuokiot toteutettiin koronamääräysten mukaisesti päiväkodin ulkotiloissa. Suunnitelmarungossa on tuokioiden aiheet, toteutustapa ja toteutusmuoto. Tuokioiden toteuttamiseen ei tarvittu erillistä budjettia, vaan välineet ja tarpeistot löytyivät päiväkodista.
Tämän opinnäytetyön menetelmä pohjautuu kirjalliseen aineistoon, jonka avulla toimintatuokioita voidaan toteuttaa myös eri päiväkodeissa. Menetelmää voidaan soveltaa eri-ikäisille ja erikielisille lapsiryhmille päiväkodin oman tarpeen mukaisesti. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä varhaiskasvatuksen arjen toimintojen toteuttamisessa.
Avainsanat: kieli, kulttuuri, monikielisyys, lapsi, luonto, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuslaki
Toimintatuokion kokonaisuutta on käytännössä kokeiltu syksyllä 2020 Helsingin kaupungin Rastilan päiväkodissa, opiskeluuni liittyvässä työharjoittelussa 10.8.-13.11.2020. Opinnäytetyössä täydennän, uudelleen testaan ja uudistan aikaisemmin kokeilemaani toimintatuokiomenetelmää. Menetelmän avulla havainnollistetaan lapsen ja ryhmän kielellistä ja toiminnallista oppimista.
Toimintatuokiot toteutettiin Vantaan kaupungin Hepopuiston päiväkodissa ryhmätyönä 5-vuotiaden lasten ja heidän ryhmänsä aikuisten kanssa 5.2.-22.2.2021 välisenä aikana. Ryhmässä oli kymmenen lasta, joista yhdeksän oli vieraskielisiä. Toimintatuokiot ovat pedagoginen kokonaisuus, jonka aiheina olivat eläimet, metsä, aistit, sää ja vuodenajat. Toteutuksen ja havaintovälineiden avulla rohkaistiin lapsia sanallisen ilmaisun löytämiseen. Tuokiot toteutettiin koronamääräysten mukaisesti päiväkodin ulkotiloissa. Suunnitelmarungossa on tuokioiden aiheet, toteutustapa ja toteutusmuoto. Tuokioiden toteuttamiseen ei tarvittu erillistä budjettia, vaan välineet ja tarpeistot löytyivät päiväkodista.
Tämän opinnäytetyön menetelmä pohjautuu kirjalliseen aineistoon, jonka avulla toimintatuokioita voidaan toteuttaa myös eri päiväkodeissa. Menetelmää voidaan soveltaa eri-ikäisille ja erikielisille lapsiryhmille päiväkodin oman tarpeen mukaisesti. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä varhaiskasvatuksen arjen toimintojen toteuttamisessa.
Avainsanat: kieli, kulttuuri, monikielisyys, lapsi, luonto, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuslaki