Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset kliinisen harjoittelun ohjauksesta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus pohjois- ja länsieurooppalaisista tutkimuksista
Rautiainen, Tuulikki; Diiriye, Rashiid (2021)
Rautiainen, Tuulikki
Diiriye, Rashiid
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265789
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutukseen sisältyy kliinisiä harjoitteluja, jotka vaikuttavat sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatilliseen oppimiseen ja kehitykseen. Harjoitteluiden ohjauksella on merkittävä rooli sekä onnistuneissa että haastavissa harjoittelukokemuksissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opintoihinsa sisältyvien kliinisten harjoitteluiden ohjauksesta. Opinnäytetyö oli osa HARKKA – Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä -hanketta. Työn tavoitteena oli tuottaa harjoitteluohjaukseen liittyvistä opiskelijakokemuksista tiivistettyä tietoa, jonka avulla harjoitteluohjausta voidaan kehittää sairaanhoidon toimintayksiköissä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jotta voitiin selvittää, mitä tutkittua tietoa oli saatavilla sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelukokemuksista. Opinnäytetyön aineisto koostui 11 kansainvälisestä tutkimusartikkelista, ja aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Opiskelijoiden kokemuksiin kliinisen harjoittelun ohjauksesta vaikuttivat ohjaajan ominaisuuksiin, ohjaajan ja opiskelijan väliseen suhteeseen sekä ohjausympäristöön liittyvät tekijät. Ohjaajan ominaisuuksiin sisältyivät hänen pedagoginen koulutuksensa, motivaationsa, henkilökohtaiset ominaisuutensa, työ- ja ohjauskokemuksensa, ohjaustapansa sekä ammattitaitonsa ja -tietonsa. Ohjaajan ja opiskelijan väliseen suhteeseen vaikuttivat ohjaussuhteen tasa-arvo, ohjaajan ja opiskelijan välinen kommunikaatio, opiskelijan saama palaute, harjoittelun arviointi, opiskelijan itsenäisyys sekä ohjaajan antama tuki. Ohjausympäristöön vaikuttavia tekijöitä olivat ohjaajien määrä ja vaihtuvuus, ohjauksen resurssit sekä opiskelijan asema.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokevat harjoitteluohjauksen olevan tärkeä osa kliinistä harjoittelua, oppimista ja ammatillista kehitystä. Ohjauksen käytännöillä voi olla sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opiskelijoiden kokemuksiin kliinisistä oppimisympäristöistä; olisikin perusteltua tutkia, millaiset harjoittelukäytännöt tukevat tai heikentävät harjoittelijoiden oppimista. Myös opiskelijoiden taustan huomioinen tutkimuksessa olisi suotavaa, sillä opiskelijoiden aiemmalla koulutuksella, työkokemuksella ja opintojen vaiheella vaikuttaa olevan merkitystä harjoitteluohjauskokemuksiin.
Opiskelijoiden kokemuksiin kliinisen harjoittelun ohjauksesta vaikuttivat ohjaajan ominaisuuksiin, ohjaajan ja opiskelijan väliseen suhteeseen sekä ohjausympäristöön liittyvät tekijät. Ohjaajan ominaisuuksiin sisältyivät hänen pedagoginen koulutuksensa, motivaationsa, henkilökohtaiset ominaisuutensa, työ- ja ohjauskokemuksensa, ohjaustapansa sekä ammattitaitonsa ja -tietonsa. Ohjaajan ja opiskelijan väliseen suhteeseen vaikuttivat ohjaussuhteen tasa-arvo, ohjaajan ja opiskelijan välinen kommunikaatio, opiskelijan saama palaute, harjoittelun arviointi, opiskelijan itsenäisyys sekä ohjaajan antama tuki. Ohjausympäristöön vaikuttavia tekijöitä olivat ohjaajien määrä ja vaihtuvuus, ohjauksen resurssit sekä opiskelijan asema.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokevat harjoitteluohjauksen olevan tärkeä osa kliinistä harjoittelua, oppimista ja ammatillista kehitystä. Ohjauksen käytännöillä voi olla sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opiskelijoiden kokemuksiin kliinisistä oppimisympäristöistä; olisikin perusteltua tutkia, millaiset harjoittelukäytännöt tukevat tai heikentävät harjoittelijoiden oppimista. Myös opiskelijoiden taustan huomioinen tutkimuksessa olisi suotavaa, sillä opiskelijoiden aiemmalla koulutuksella, työkokemuksella ja opintojen vaiheella vaikuttaa olevan merkitystä harjoitteluohjauskokemuksiin.