Elektrolyyttihäiriöiden hoito päivystyksessä: Itseopiskelumateriaali
Enberg, Miranda (2021)
Enberg, Miranda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265765
Tiivistelmä
Elektrolyyttihäiriöt ovat tavallisia sairaalahoidossa olevilla potilailla sekä koko väestöllä, ja niihin liittyy lisääntynyt sairastuvuus ja kuolleisuus. Neste- ja elektrolyyttitasapainon häiriöt ovat joukko erilaisia homeostaasin ongelmia. Terve elimistö kykenee säilyttämään homeostaasinsa, vaikka ravitsemuksen ja nesteensaanti vaihtelee.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata elektrolyyttihäiriöiden hoitoa päivystyksessä ja kehittää hoitotyön opiskelijoille itseopiskelumateriaalia power point-esityksen muodossa. Aiheen sain hoitotyön opettajilta, jotka toivoivat kiinnostavaa oppimateriaalia elektrolyyttihäiriöiden hoidosta, erityisesti päivystysympäristössä. Oppiminen jää paljolti oppilaalle itselleen ja sen vuoksi halusin elektrolyyttihäiriöiden hoidosta itseopiskelumateriaalin tehdä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Metropolian ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö vastaa neljään kysymykseen: Miten elektrolyyttihäiriö määritellään? Kuinka elektrolyyttien epätasapaino vaikuttaa elimistöön? Miten elektrolyyttihäiriöistä kärsivää potilasta hoidetaan päivystyksessä? Millainen on hyvä itseopiskelumateriaali?
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotos syntyi 2021 keväällä, joka koottiin tietoperustan pohjalta Power Point- diasarjaksi. Power Pointin todettiin olevan oppimisvälineenä yleinen, helppokäyttöinen ja siitä saa visuaalisesti kiinnostavan.
Power Pointissa on aluksi avattu käsitteitä, joita työssä on käytetty. Käsitteiden jälkeen itseopiskelumateriaalissa on selitetty suolojen ja hormonien toimintaa liittyen elimistön nestetasapainoon. Nestetasapainon läpikäymisen jälkeen on avattu yleisimpiä elektrolyyttihäiriöitä yleisesti sekä niiden syitä, oireita ja hoitoa. Itseopiskelumateriaalin lopuksi on käyty läpi elektrolyyttihäiriöiden hoito päivystysympäristössä. Itseopiskelumateriaali sisältää myös lopuksi tietotestin, joka tukee opiskelijoiden oppimista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata elektrolyyttihäiriöiden hoitoa päivystyksessä ja kehittää hoitotyön opiskelijoille itseopiskelumateriaalia power point-esityksen muodossa. Aiheen sain hoitotyön opettajilta, jotka toivoivat kiinnostavaa oppimateriaalia elektrolyyttihäiriöiden hoidosta, erityisesti päivystysympäristössä. Oppiminen jää paljolti oppilaalle itselleen ja sen vuoksi halusin elektrolyyttihäiriöiden hoidosta itseopiskelumateriaalin tehdä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Metropolian ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö vastaa neljään kysymykseen: Miten elektrolyyttihäiriö määritellään? Kuinka elektrolyyttien epätasapaino vaikuttaa elimistöön? Miten elektrolyyttihäiriöistä kärsivää potilasta hoidetaan päivystyksessä? Millainen on hyvä itseopiskelumateriaali?
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotos syntyi 2021 keväällä, joka koottiin tietoperustan pohjalta Power Point- diasarjaksi. Power Pointin todettiin olevan oppimisvälineenä yleinen, helppokäyttöinen ja siitä saa visuaalisesti kiinnostavan.
Power Pointissa on aluksi avattu käsitteitä, joita työssä on käytetty. Käsitteiden jälkeen itseopiskelumateriaalissa on selitetty suolojen ja hormonien toimintaa liittyen elimistön nestetasapainoon. Nestetasapainon läpikäymisen jälkeen on avattu yleisimpiä elektrolyyttihäiriöitä yleisesti sekä niiden syitä, oireita ja hoitoa. Itseopiskelumateriaalin lopuksi on käyty läpi elektrolyyttihäiriöiden hoito päivystysympäristössä. Itseopiskelumateriaali sisältää myös lopuksi tietotestin, joka tukee opiskelijoiden oppimista.