Visuaalinen teatteri : miten sanasta tulee kuva
Illi, Karoliina (2021)
Illi, Karoliina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265764
Tiivistelmä
Visuaalinen teatteri on teatterin muoto, joka tukeutuu ilmaisuvoimassaan muihin seikkoihin, kuin puhuttuun tekstiin, kuten objekteihin, nukkeihin ja fyysisyyteen. Tässä opinnäytetyössä perehdyn ”visuaalisen teatterin”- termiin, jonka olen itse tähän työhön vapaasti kääntänyt englannin kielen sanasta ”visual theatre”. Pyrin tässä opinnäytetyössäni tavoittamaan jotain olennaista visuaalisen teatteriesityksen ohjaamisesta ja kyseisen ohjausprosessin eri vaiheista. Avaan visuaalisen teatterin ominaispiirteitä ja lähtökohtia ohjaajan näkökulmasta sekä pohdin, mitkä seikat saattavat haastaa työntekoprosessia.
Nojaan opinnäytetyössäni visuaalisen teatterintekijän Ramesh Meyyappan haastatteluun, jonka tein ollessani vaihdossa Royal Conservatoire of Scotland Contemporary Performance Practice -linjalla hänen opissaan. Käyn läpi hänen opettamiaan työkaluja tekstin muuttamisesta kuviksi ja siitä, miten esityksellä voi tavoittaa laajoja yleisöjä. Avaan myös oman taiteellisen opinnäytetyöni The Butterfly Collector tekoprosessia esimerkin lailla visuaalisesta teatterista. Lisäksi hyödynnän lähdemateriaalinani Susan Howardn (2011) teosta What Is Scenography?, Katariina Nummisen, Maria Kilven ja Mari Hyrkkäsen (2018) teosta Dramaturgiakirja – Kaikki järjestyy aina sekä Ylen tekemää haastattelua (Selin 2012) nukketeatteritaiteilijoista Outi Sippola ja Aapo Repo.
Tämä kirjallinen opinnäytetyö luo eränlaisen työkalupakin tekstilähtöisen visuaalisen esityksen ohjaamiseen. Kyseinen työkalupakki on hioutunut Meyyappan työuran aikana ja suodattunut oman ohjauskokemukseni kautta tähän kirjalliseen muotoonsa.
Tämä kirjallinen opinnäytetyö on ensisijaisesti konkreettinen työkalu visuaalisen teatterin hahmottamiseen ja tekemiseen itselleni ja muille, joita samanlainen lähestyminen teatteriin kiehtoo. Visual theater is a theatre art form that relies on other factors than spoken text, such as objects, puppets, and physicality, in its power of expression. In this thesis, I try to achieve something essential about directing a visual theatre performance and the different stages of that directing process. I describe the characteristics and starting points of visual theater from the director’s point of view and consider what aspects may challenge the work process.
In my dissertation, I lean on an interview with visual theater maker Ramesh Meyyappan, which I conducted during my exchange studies at the Royal Conservatoire of Scotland Contemporary Performance Practice. I explore the tools he taught on how to turn text into images and how to create a piece that can reache a wider audience. I describe the process of creating my artistic thesis, The Butterfly Collector, as an example of visual theater. As other sources I’ve used Susan Howard's (2011) work What Is Scenography?, Katariina Numminen, Maria Kilvi, and Mari Hyrkkänen's (2018) work Dramaturgiakirja - Kaikki järjestyy aina and an interview (Selin 2012) of a couple of puppet theater artists Outi Sippola and Aapo Repo.
This written thesis creates a toolkit for artists working on a visual theatre performance. The methods presented are mostly crafted by Meyyappan and then developed further in my practice in Turku AMK Arts Academy.
Nojaan opinnäytetyössäni visuaalisen teatterintekijän Ramesh Meyyappan haastatteluun, jonka tein ollessani vaihdossa Royal Conservatoire of Scotland Contemporary Performance Practice -linjalla hänen opissaan. Käyn läpi hänen opettamiaan työkaluja tekstin muuttamisesta kuviksi ja siitä, miten esityksellä voi tavoittaa laajoja yleisöjä. Avaan myös oman taiteellisen opinnäytetyöni The Butterfly Collector tekoprosessia esimerkin lailla visuaalisesta teatterista. Lisäksi hyödynnän lähdemateriaalinani Susan Howardn (2011) teosta What Is Scenography?, Katariina Nummisen, Maria Kilven ja Mari Hyrkkäsen (2018) teosta Dramaturgiakirja – Kaikki järjestyy aina sekä Ylen tekemää haastattelua (Selin 2012) nukketeatteritaiteilijoista Outi Sippola ja Aapo Repo.
Tämä kirjallinen opinnäytetyö luo eränlaisen työkalupakin tekstilähtöisen visuaalisen esityksen ohjaamiseen. Kyseinen työkalupakki on hioutunut Meyyappan työuran aikana ja suodattunut oman ohjauskokemukseni kautta tähän kirjalliseen muotoonsa.
Tämä kirjallinen opinnäytetyö on ensisijaisesti konkreettinen työkalu visuaalisen teatterin hahmottamiseen ja tekemiseen itselleni ja muille, joita samanlainen lähestyminen teatteriin kiehtoo.
In my dissertation, I lean on an interview with visual theater maker Ramesh Meyyappan, which I conducted during my exchange studies at the Royal Conservatoire of Scotland Contemporary Performance Practice. I explore the tools he taught on how to turn text into images and how to create a piece that can reache a wider audience. I describe the process of creating my artistic thesis, The Butterfly Collector, as an example of visual theater. As other sources I’ve used Susan Howard's (2011) work What Is Scenography?, Katariina Numminen, Maria Kilvi, and Mari Hyrkkänen's (2018) work Dramaturgiakirja - Kaikki järjestyy aina and an interview (Selin 2012) of a couple of puppet theater artists Outi Sippola and Aapo Repo.
This written thesis creates a toolkit for artists working on a visual theatre performance. The methods presented are mostly crafted by Meyyappan and then developed further in my practice in Turku AMK Arts Academy.