Parempaa näköä Tansaniaan: Case Specsavers Finland Oy
Sjölund, Anette (2021)
Sjölund, Anette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255716
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin yrityksen yhteiskuntavastuuseen pitäen pääpaino yrityksen sosiaalisessa vastuussa. Hyväntekeväisyys on yksi tapa kantaa sosiaalista vastuuta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Specsavers Finland Oy:n harjoittamaa hyväntekeväisyystyötä eli vanhojen silmälasien keräystä ja niiden toimittamista köyhiin maihin apua tarvitseville.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sitä, kuinka suuri osa yritykselle lahjoitetuista laseista löytää loppukäyttäjän, ja mitä tapahtuu niille silmälaseille, jotka eivät pääse uudelleenkäyttöön. Lisäksi samalla haluttiin selvittää, kuinka silmälasien keräysprosessia voisi kehittää.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkittiin yhteiskuntavastuun sosiaalista ulottuvuutta, sosiaalisen vastuun muotoja ja sosiaalisen vastuun toteuttamiseen liittyviä haasteita. Lisäksi esiin haluttiin tuoda myös tavallisimpia näköongelmia ja niiden ratkaisuja, jotta se auttaa lukijaa ymmärtämään, millaisia näkemisen haasteita kohdemaassa voi olla ja miten se vaikuttaa silmälasien
keräysprosessiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla viittä henkilöä, jotka olivat olleet mukana hyväntekeväisyyskohteessa. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymykset olivat pääsääntöisesti samat kaikille haastateltaville.
Tutkimustulokset osoittivat, että valtaosa silmälasikeräykseen lahjoitetuista laseista karsiutuu pois ensimmäisessä ja toisessa karsintavaiheessa. Kuitenkin noin 90 %:a niistä silmälaseista, jotka päädytään viemään kohdemaahan, löytävät uuden käyttäjän. Silmälasien keräyksessä haasteina nousi esille muun muassa keräyssilmälasien varastointi, karsintaan käytettävät resurssit sekä keräykseen sopimattomien silmälasien hävittäminen ja kierrätys. This thesis is based on the theory on corporate responsibility with emphasis on social responsibility. Charity is one way to carry out social responsibility in a company. The case-company chosen for this thesis was Specsavers Finland Ltd. The survey in the thesis was based on the charity work the company conducts, which is collecting old spectacles and providing them to people in need in the Third World countries.
The objective of the research was to find out how many of the spectacles donated to the company would find a suitable user, and what would happen to those spectacles that would not be reused. It was also explored how the collecting process of spectacles could be improved.
The theory basis consists of the social aspect of corporate responsibility. The forms of social responsibility and challenges concerning the implementation of social responsibility were also researched. The most common vision problems and the solutions for those were presented in order to give not just the idea of challenges faced in destination countries but also to give a perception of how those problems would affect the process of collecting spectacles.
This thesis was produced with qualitative research process interviewing five persons who had been present at the charity site. Semi-structured interview was used as the interview method. The questions used in the interview were basically the same for all participants.
The findings in the research showed that the majority of spectacles collected would be discarded in the first and the second stage of the qualifying phase. Still 90 % of the spectacles that end up being shipped in the destination country will find a new user. Storing, resources for quality checks rose up to be a challenge in the collection of the spectacles as well as the disposal and recycling of unsuitable spectacles.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sitä, kuinka suuri osa yritykselle lahjoitetuista laseista löytää loppukäyttäjän, ja mitä tapahtuu niille silmälaseille, jotka eivät pääse uudelleenkäyttöön. Lisäksi samalla haluttiin selvittää, kuinka silmälasien keräysprosessia voisi kehittää.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkittiin yhteiskuntavastuun sosiaalista ulottuvuutta, sosiaalisen vastuun muotoja ja sosiaalisen vastuun toteuttamiseen liittyviä haasteita. Lisäksi esiin haluttiin tuoda myös tavallisimpia näköongelmia ja niiden ratkaisuja, jotta se auttaa lukijaa ymmärtämään, millaisia näkemisen haasteita kohdemaassa voi olla ja miten se vaikuttaa silmälasien
keräysprosessiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla viittä henkilöä, jotka olivat olleet mukana hyväntekeväisyyskohteessa. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymykset olivat pääsääntöisesti samat kaikille haastateltaville.
Tutkimustulokset osoittivat, että valtaosa silmälasikeräykseen lahjoitetuista laseista karsiutuu pois ensimmäisessä ja toisessa karsintavaiheessa. Kuitenkin noin 90 %:a niistä silmälaseista, jotka päädytään viemään kohdemaahan, löytävät uuden käyttäjän. Silmälasien keräyksessä haasteina nousi esille muun muassa keräyssilmälasien varastointi, karsintaan käytettävät resurssit sekä keräykseen sopimattomien silmälasien hävittäminen ja kierrätys.
The objective of the research was to find out how many of the spectacles donated to the company would find a suitable user, and what would happen to those spectacles that would not be reused. It was also explored how the collecting process of spectacles could be improved.
The theory basis consists of the social aspect of corporate responsibility. The forms of social responsibility and challenges concerning the implementation of social responsibility were also researched. The most common vision problems and the solutions for those were presented in order to give not just the idea of challenges faced in destination countries but also to give a perception of how those problems would affect the process of collecting spectacles.
This thesis was produced with qualitative research process interviewing five persons who had been present at the charity site. Semi-structured interview was used as the interview method. The questions used in the interview were basically the same for all participants.
The findings in the research showed that the majority of spectacles collected would be discarded in the first and the second stage of the qualifying phase. Still 90 % of the spectacles that end up being shipped in the destination country will find a new user. Storing, resources for quality checks rose up to be a challenge in the collection of the spectacles as well as the disposal and recycling of unsuitable spectacles.