KEHOTUNNETAITOJA TAIDEMENETELMIN Toimintatuokiosarja kehotunnetaitojen opetteluun varhaiskasvatuksessa
Keränen, Enni; Pepin, Irina (2021)
Keränen, Enni
Pepin, Irina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255707
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke-taidepäiväkoti Valon kanssa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä testattiin kuvataidemenetelmien käyttöä kehotunne- ja turvataitokasvatuksessa. Tavoitteena oli vahvistaa lapsen omaa kehonkuvaa ja lisätä ymmärrystä ja tietoa kehotunne- ja turvataidoista. Toiminnalliset tuokiot käsittelivät kokonaisuudessa aihetta kognitiivisesti, motorisesti ja sosioemotionaalisesti tarkastellen, ja lisäsi taitoja liittyen omaan kuin myös toisten kehoihin.
Toimintatuokiosarjan pedagogisessa suunnittelussa hyödynnettiin kehotunnekasvatukseen liittyviä toiminnallisia ohjausrunkoja eri lähteistä. Toiminta-kokonaisuus laadittiin kirjallisena valmiita ohjausrunkoja hyödyntäen niin, että tuokiot painottuivat taidepainotteisuuteen yhteistyötahon toiveiden mukaisesti. Toiminnallisissa tehtävissä korostui luova ilmaisu ja kuvataiteet. Ohjaus-tuokiosarja toteutettiin kolmella eri tapaamiskerralla viiden hengen lapsiryhmän kanssa, jossa lapset olivat iältään 4–5-vuotiaita. Lisäksi arviointia sekä reflektiota suoritettiin yhdessä yksikön kasvatushenkilökunnan kanssa. Toiminnallisen opinnäytetyön arvioinnissa korostui lapsiryhmän mielenkiinto kehotunnetaitoja käsitteleviin teemoihin. Kuvallisten menetelmien hyödyntäminen aiheen käsittelyssä arvioitiin lasten sekä yhteistyötahon mukaan myönteiseksi. Taidepainotteisuuteen tähtäävä toiminta tuki päiväkodin kasvatushenkilöstön mukaan tärkeäksi koettua aihetta ja sopii osaksi varhaiskasvatuksessa käytettäviin menetelmiin.
Asiasanat: Kehonkuva, kehotunnetaidot, tunnetaidot, varhaiskasvatus, var-haislapsuus
Toimintatuokiosarjan pedagogisessa suunnittelussa hyödynnettiin kehotunnekasvatukseen liittyviä toiminnallisia ohjausrunkoja eri lähteistä. Toiminta-kokonaisuus laadittiin kirjallisena valmiita ohjausrunkoja hyödyntäen niin, että tuokiot painottuivat taidepainotteisuuteen yhteistyötahon toiveiden mukaisesti. Toiminnallisissa tehtävissä korostui luova ilmaisu ja kuvataiteet. Ohjaus-tuokiosarja toteutettiin kolmella eri tapaamiskerralla viiden hengen lapsiryhmän kanssa, jossa lapset olivat iältään 4–5-vuotiaita. Lisäksi arviointia sekä reflektiota suoritettiin yhdessä yksikön kasvatushenkilökunnan kanssa. Toiminnallisen opinnäytetyön arvioinnissa korostui lapsiryhmän mielenkiinto kehotunnetaitoja käsitteleviin teemoihin. Kuvallisten menetelmien hyödyntäminen aiheen käsittelyssä arvioitiin lasten sekä yhteistyötahon mukaan myönteiseksi. Taidepainotteisuuteen tähtäävä toiminta tuki päiväkodin kasvatushenkilöstön mukaan tärkeäksi koettua aihetta ja sopii osaksi varhaiskasvatuksessa käytettäviin menetelmiin.
Asiasanat: Kehonkuva, kehotunnetaidot, tunnetaidot, varhaiskasvatus, var-haislapsuus