Markkinoinnista potkua liiketoimintaan
Reinikka, Sanna (2021)
Reinikka, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen markkinointia konkreettisilla toimilla, jotta yrityksen asiakasvirta kasvaisi ja kannattavuus paranisi. Kohdeyritys on aloittanut toimintansa uudelleen uuden omistajan myötä kesällä 2020. Sen toimialana ovat golf ja matkailu sekä majoitus- ja ravintolapalvelut. Yrityksellä on loistava sijainti Kajaanin golfkentän vieressä viitostien varrella, remontoidut tilat, hyvät palvelut ja motivoitunut henkilöstö. Tutkimusongelmana olivat heikko tunnettuus ja heikko kannattavuus, joihin lähdettiin etsimään ratkaisua markkinoinnin kehittämisestä. Kohdeyrityksessä omistaja ohjaa ja johtaa operatiivista toimintaa. Työn tarkoituksena oli laatia kohdeyrityksen johdolle käytännön työtä helpottamaan markkinoinnin toimintasuunnitelma.
Tutkimusstrategiaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, koska työn tarkoituksena oli muutos parempaan sekä kehittää jokin konkreettinen markkinoinnin työkalu, konstruktio. Tiedonhankinta- ja aineistonkeruumenetelmiä olivat asiakastyytyväisyyskysely, havainnointi ja teemahaastattelu. Tutkimuksessa kartoitettiin lähtötilannetta ja hankittiin monipuolisesti tietoa kohdeyrityksen resursseista, tarpeista, asiakkaista ja toimintaympäristöstä. Kehittämisen menetelmänä käytettiin aivoriihityyppistä yhteistoiminnallista kehittämistä. Opinnäytetyössä sovellettiin lean-markkinointia ja kehittämisen työkaluna käytettiin canvas-tyyppistä menetelmää, jonka avulla kehitettiin kohdeyritykselle markkinoinnin toimintasuunnitelma. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin käsitteistä, asiakasarvon- ja kokemuksen ymmärtämisestä sekä markkinoinnin johtamisesta.
Kohdeyritys otti markkinoinnin toimintasuunnitelman käyttöönsä helmikuussa 2021. Kuukauden seurantajakson jälkeen yrityksen avainhenkilöt totesivat, että markkinoinnin toimintasuunnitelma ja sen kehittäminen olivat lisänneet henkilöstön markkinointiosaamista ja rohkeutta uusien markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen. Yritys on kevään 2021 aikana saanut paljon uusia asiakkaita ja sen tulevaisuus näyttää lähtötilannetta valoisammalta. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaistua ja konstruktiosta on ollut käytännön hyötyä kohdeyritykselle.
Tutkimusstrategiaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, koska työn tarkoituksena oli muutos parempaan sekä kehittää jokin konkreettinen markkinoinnin työkalu, konstruktio. Tiedonhankinta- ja aineistonkeruumenetelmiä olivat asiakastyytyväisyyskysely, havainnointi ja teemahaastattelu. Tutkimuksessa kartoitettiin lähtötilannetta ja hankittiin monipuolisesti tietoa kohdeyrityksen resursseista, tarpeista, asiakkaista ja toimintaympäristöstä. Kehittämisen menetelmänä käytettiin aivoriihityyppistä yhteistoiminnallista kehittämistä. Opinnäytetyössä sovellettiin lean-markkinointia ja kehittämisen työkaluna käytettiin canvas-tyyppistä menetelmää, jonka avulla kehitettiin kohdeyritykselle markkinoinnin toimintasuunnitelma. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin käsitteistä, asiakasarvon- ja kokemuksen ymmärtämisestä sekä markkinoinnin johtamisesta.
Kohdeyritys otti markkinoinnin toimintasuunnitelman käyttöönsä helmikuussa 2021. Kuukauden seurantajakson jälkeen yrityksen avainhenkilöt totesivat, että markkinoinnin toimintasuunnitelma ja sen kehittäminen olivat lisänneet henkilöstön markkinointiosaamista ja rohkeutta uusien markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen. Yritys on kevään 2021 aikana saanut paljon uusia asiakkaita ja sen tulevaisuus näyttää lähtötilannetta valoisammalta. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaistua ja konstruktiosta on ollut käytännön hyötyä kohdeyritykselle.