Konsumenters informationsdelning på internet : Konsumentbeteende inom recensioner - en grundad studie
Hilli, Jacob (2021)
Hilli, Jacob
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255681
Tiivistelmä
Recensioner har blivit en allt viktigare informationskälla för konsumenter som söker information om en produkt. Människors förtroende för information från människor de inte känner är högre än för massmedier. Konsumenter använder recensioner för att få en ärlig åsikt om en produkt. Människan är ändå irrationell, vilket betyder att recensioner är uppbyggda av annat än enbart information. Syftet med mitt examensarbete är att ge mer förståelse kring de element som recensioner byggs upp på. Resultatet är en grundad teori i form av en paradigmmodell som förklarar de sociala elementen i recensioner. Datat som användes var recensioner. Metoderna som har använts har varit en litteraturstudie vars avsikt är att med hjälp av tidigare forskning beskriva forskning i ämnet och förstärka textanalysens resultat. Jag har avgränsat mitt arbete till specifikt recensioner, andra sorters informationskanaler tas inte i beaktande. På sociala medier har influerarmarknadsföring blivit ett centralt ämne men det kommer inte att behandlas. I detta examensarbete tas inte kön heller i beaktande. Resultatet visade att elva element framkom regelbundet, medan ett element inte framkom trots att tidigare forskning ofta anser att det framkommer (negativ/positiv bias). De elva element som framkom var lojalitet, skillnad mellan producent och webbutik, överdrift, extremt ordval, extrema rankningar, maktrelationer inom begärande av recensioner, falsk information, returnera, befallande och informativa recensioner önskade. Den sista (informativa recensioner önskade) kunde inte bevisas utan att göra en grundlig kvantitativ studie, men den observerades. Tidigare studier som Jacobsen (2018), Wang et al. (2011) och Labrecque et al. (2013) har varit viktiga i mitt examensarbete. Resultatet skall hjälpa framtida forskning förstå de centrala elementen i recensioner och förbereda nya frågor inom konsumentbeteende. Examensarbetet ger också värdefull information till konsumenter och företag om hur recensioner bildas.