Munaton mainos masentaa - Erilaisuudella erotutaan eduksi
Puumalainen, Verneri (2021)
Puumalainen, Verneri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa taloudellisesti kannattava mainos tuottaen samalla spesifiä markkinointitietoa yritykselle sekä tekijälle. Työn lähtökohtana toimi toimeksiantajayrityksen mahdollisuus asiakasmäärän kasvattamiseen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Legion Oy, joka on Riihimäellä sijaitseva kuntosalipalveluita tarjoava yritys.
Työ koostuu avainsanoista, kirjallisuuteen painottuvasta teoriaosuudesta, mainoksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä analysointiosuudesta. Analyysiosuudessa esitellään työn tulokset sekä arvioidaan mainoksen onnistumista kokonaisuutena sekä yksittäisten tavoitteiden osalta.
Työssä tavoitteiden määrittämisessä käytetään työkaluna sovellettua markkinointisuppiloa, joiden relevanttiudesta ja mitattavuudesta varmistutaan S-M-A-R-T mallin avulla. Mainoksen kohdentamisessa hyödynnetään asiakaspersoona-ajattelumallia, jota käytetään apuna myös mainoksen suunnittelu- ja tekoprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyölle toi omat markkinointihaasteensa epävakaa maailmantilanne, eikä suunnitelmassa määriteltyihin mikrotavoitteisiin päästy. Yhdistävänä tekijänä osatavoitteiden epäonnistumiselle oli liian optimististen tavoitteiden lisäksi maailmantilanteen tuomat haasteet markkinointitavoitteeseen sekä toteutuksen eri osa-alueiden poikkeavuus suunnitelmasta. Kokonaisuudessaan mainos oli kuitenkin taloudellisesti kannattava, markkinointikustannukset saatiin katettua ja iso tavoite saavutettiin. Näin ollen lopputulosta voidaan pitää kokonaisuutena katsottuna onnistuneena ja työssä esiteltyjä keinoja toimivina.
Työ koostuu avainsanoista, kirjallisuuteen painottuvasta teoriaosuudesta, mainoksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä analysointiosuudesta. Analyysiosuudessa esitellään työn tulokset sekä arvioidaan mainoksen onnistumista kokonaisuutena sekä yksittäisten tavoitteiden osalta.
Työssä tavoitteiden määrittämisessä käytetään työkaluna sovellettua markkinointisuppiloa, joiden relevanttiudesta ja mitattavuudesta varmistutaan S-M-A-R-T mallin avulla. Mainoksen kohdentamisessa hyödynnetään asiakaspersoona-ajattelumallia, jota käytetään apuna myös mainoksen suunnittelu- ja tekoprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyölle toi omat markkinointihaasteensa epävakaa maailmantilanne, eikä suunnitelmassa määriteltyihin mikrotavoitteisiin päästy. Yhdistävänä tekijänä osatavoitteiden epäonnistumiselle oli liian optimististen tavoitteiden lisäksi maailmantilanteen tuomat haasteet markkinointitavoitteeseen sekä toteutuksen eri osa-alueiden poikkeavuus suunnitelmasta. Kokonaisuudessaan mainos oli kuitenkin taloudellisesti kannattava, markkinointikustannukset saatiin katettua ja iso tavoite saavutettiin. Näin ollen lopputulosta voidaan pitää kokonaisuutena katsottuna onnistuneena ja työssä esiteltyjä keinoja toimivina.