Sinun lapsesi päivä on joka päivä : lasten osallisuus varhaiskasvatuksen arjessa vanhemmille suunnatusta näkökulmasta
Saari, Nina; Simsiö, Johanna (2021)
Saari, Nina
Simsiö, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ymmärtävät lastensa osallisuuden varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tarkastella vanhempien näkemyksiä lasten osallisuuden tarkoituksesta ja tavoitteista. Lisäksi haluttiin muodostaa käsitys siitä, ovatko vanhemmat keskustelleet osallisuudesta kasvattajien kanssa ja kuinka kiinnostuneita he aiheesta ovat. Teoriaosa käsittelee monipuolisesti lasten osallisuutta, sen keskeisiä käsitteitä sekä vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön pohjalta tehtiin videotuotos lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena on lisätä vanhempien tietoisuutta osallisuudesta.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Ähtärin varhaiskasvatus. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena Webropol-verkkokyselynä, ja se kohdennettiin kaikille Ähtärin varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhemmille. Kysely oli auki kaksi viikkoa ajalla 18.1–31.1.2021. Kysely lähetettiin noin 120 perheelle Päikky- sovelluksen kautta, ja vastaajia saatiin 46. Tutkimusta ohjasivat kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat: Mitä vanhemmat tietävät lasten osallisuuden tarkoituksesta varhaiskasvatuksessa? Kuinka kattava käsitys vanhemmilla on osallisuuden tavoitteista? Kiinnostaako lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa vanhempia? Tutkimustulokset käsiteltiin teoriaohjaavan sisällön analyysin menetelmin sisältöä eritellen, teemoitellen ja vastauksia tiivistäen.
Tutkimustulokset vastasivat hyvin asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, että vanhempien tietoisuus osallisuudesta oli melko pintapuolista ja liittyi lähinnä lasten mielipiteiden huomioimiseen sekä kuulluksi tulemiseen. Tämä tuli esille kysyttäessä osallisuuden tarkoituksesta ja tavoitteista. Tietoisuus osallisuudesta ei tutkimuksen mukaan lisääntynyt, vaikka asiakkuuden kestot varhaiskasvatuksessa olisivat olleet usean vuoden mittaisia. Tulosten mukaan yli puolet joko ei muistanut tai ei ollut keskustellut osallisuudesta kasvattajien kanssa. Vanhemmat osoittivat kuitenkin olevansa kiinnostuneita saamaan lisää tietoa osallisuudesta, joka on merkityksellinen tieto varhaiskasvatusyksiköille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Ähtärin varhaiskasvatus. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena Webropol-verkkokyselynä, ja se kohdennettiin kaikille Ähtärin varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhemmille. Kysely oli auki kaksi viikkoa ajalla 18.1–31.1.2021. Kysely lähetettiin noin 120 perheelle Päikky- sovelluksen kautta, ja vastaajia saatiin 46. Tutkimusta ohjasivat kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat: Mitä vanhemmat tietävät lasten osallisuuden tarkoituksesta varhaiskasvatuksessa? Kuinka kattava käsitys vanhemmilla on osallisuuden tavoitteista? Kiinnostaako lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa vanhempia? Tutkimustulokset käsiteltiin teoriaohjaavan sisällön analyysin menetelmin sisältöä eritellen, teemoitellen ja vastauksia tiivistäen.
Tutkimustulokset vastasivat hyvin asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, että vanhempien tietoisuus osallisuudesta oli melko pintapuolista ja liittyi lähinnä lasten mielipiteiden huomioimiseen sekä kuulluksi tulemiseen. Tämä tuli esille kysyttäessä osallisuuden tarkoituksesta ja tavoitteista. Tietoisuus osallisuudesta ei tutkimuksen mukaan lisääntynyt, vaikka asiakkuuden kestot varhaiskasvatuksessa olisivat olleet usean vuoden mittaisia. Tulosten mukaan yli puolet joko ei muistanut tai ei ollut keskustellut osallisuudesta kasvattajien kanssa. Vanhemmat osoittivat kuitenkin olevansa kiinnostuneita saamaan lisää tietoa osallisuudesta, joka on merkityksellinen tieto varhaiskasvatusyksiköille.