Asiakassuhteen merkitys rikostaustaisen henkilön arjessa : Tuetusti tulevaisuuteen -hankkeessa
Lilja, Carita (2021)
Lilja, Carita
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235619
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyölle syntyi tutustuessani Tuetusti tulevaisuuteen -hankkeeseen. Monien ideoiden joukosta juuri hankkeen asiakassuhteiden tarkastelu, kosketti eniten itseäni. Hankkeen erilainen lähestymis-, ja auttamistapa asiakasta kohtaan on todettu toimivaksi, sillä hanke on toiminut vuodesta 2017 asti. Hankkeen asiakasryhmä on vakiintunut ja he osallistuvat toimintaan lähes päivittäin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia hankkeen asiakassuhteita ja tutkia miten tärkeää hankkeen toiminta on asiakkaille. Opinnäytetyön tarpeellisuus hankkeen toiminnan tarpeellisuuden todentamiseen oli ajankohtaista. Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelusta kävi selkeästi ilmi, että hankkeen työntekijöiden tapa lähestyä asiakasta oli erilainen kuin ammattilaisella yleisesti ja siihen asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Asiakkaat pitivät suhdettaan työntekijään tärkeänä ja kokivat saavansa tarpeellisen avun sekä ohjauksen hankkeen työntekijältä. Suhdetta hankkeen työntekijään pidettiin merkittävänä. Asiakassuhde ei ainoastaan liittynyt asiakkaan ohjaukseen ja auttamiseen, vaan tärkeänä pidettiin myös sitä, miten helppo oli puhua kaikesta kuten perheasioista, seksuaalisuuteen liittyvistä asioista sekä päihteistä ja niiden käytöstä. Hankkeen päättyminen koettiin eri tavoin. Suurimmalle osalle päättyminen merkitsi arjen muuttumista, kun hankkeen tiloihin ei enää pääsisi päivittäin viettämään aikaa sekä hankkeen järjestämä ohjelma loppuisi. Loppumisen myötä myös suhde työntekijään päättyisi. Jotkut kokivat hankkeen päättymisen jälkeen palveluiden saatavuuden ja ohjauksen muuttuvan niin, ettei osaisi hakea palveluita eikä tietäisi minne ottaa yhteyttä. Hankkeen toiminnalle toivottiin jatkoa. Pysyvämpi toiminta oli toiveissa myös hankekoordinaattorilla. Usko toiminnan kannattavuuteen ja tarpeellisuuteen kävi ilmi niin asiakkaiden kuin työntekijän vastauksista. Toive toteutui ja hanke sai jatkoa Porin keskustaan avatulla kynnyksettömällä toiminnalla. Tiloissa työntekijältä saa ohjausta ja siellä voi myös viettää aikaa. Suurin ero muuhun samankaltaiseen toimintaan on se, että tiloihin saa tulla päihtyneenä, vaikka päihteiden käyttäminen tiloissa on kielletty. Asiasanat: Luottamuksellisuus asiakassuhteessa, Osallisuus, Rikosseuraamusasiakkaat