TikTok-sovelluksen hyödyntäminen artistin markkinointikanavana
Maunuvaara, Milja (2021)
Maunuvaara, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225446
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu TikTok-sovellusta yleisesti ja sen mahdollisuuksia artistin markkinoinnissa. TikTok-sovellus on tuore ja kovassa nousussa oleva mobiilisovellus, jossa ideana on julkaista lyhyitä, noin 15–60 sekunnin kestäviä videoita. Sovelluksen suosio nousi merkittävästi maailmalla vuonna 2018 ja myöhemmin myös Suomessa. Tilaajana opinnäytetyölle on toiminut suomalainen rap-artisti Uniikki.
Sosiaalinen media on nopeasti kasvava ja muuttuva ympäristö. Opinnäytetyössä esitellään artistin sosiaalisen median markkinointikanavia Instagramia ja Facebookia ja perehdytään siihen, miten tilaaja voisi artistina hyödyntää TikTok-sovellusta jatkossa brändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tietoperustassa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä TikTok- sovelluksessa. TikTok-sovellusta on tutkittu Suomessa vielä vähän, mutta englanniksi aineistoa oli paljon saatavilla. Ulkomaiset artistit ovat jo osanneet hyödyntää TikTok-sovellusta markkinointitarkoituksessa. Tästä syystä opinnäytetyö on ajankohtainen juuri tällä hetkellä, varsinkin artistille.
Yhtenä menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kokeilua, jossa testattiin kirjallisten lähteiden kautta saatua tietoa käytännössä. Kokeilujaksoon kuului haastevideon lataaminen TikTok- sovellukseen. Tämän lisäksi opinnäytetyöhön kuului benchmarkkaushaastatteluja, dokumenttianalyysi sekä TikTok-sovelluksen havainnointi. Dokumenttianalyysissä etsittiin suosittuja TikTok-käyttäjiä ulkomailta ja Suomesta ja analysoitiin, mikä sovelluksessa toimii ja mikä ei. Opinnäytetyössä haastateltiin tunnettua suomalaista TikTokkaajaa Sari Aaltoa, markkinointikonsulttia Jami Arvosta, sekä Monochromen co-founderia ja luovaa johtajaa Matilde Pelkosta.
Tutkimuksesta selvisi, että TikTok on nopeasti kasvava sovellus, jossa on mahdollista markkinoida omaa brändiä ja musiikkia. Haastatteluista selvisi, että TikTok-sovelluksella on tilaa markkinointikentällä. Kokeilulla todennettiin tietoperustasta opittuja asioita, kuten, että hauskat videot toimivat sovelluksessa parhaiten. Kokeilusta opittiin enemmän myös omasta kohderyhmästä ja saatiin todellista dataa videosta. Dokumenttianalyysistä kävi ilmi, että Suomessa ei ole vielä paljon tunnettuja TikTokkaajia, mutta ulkomaalaisilta TikTok-tileiltä saatiin paljon uutta tietoa.
Kehittämisehdotuksia TikTokin käyttöön: Kuvaa lyhyitä, maksimissaan 15 sekuntia kestäviä videoita, jotka keräävät reaktioita, kuten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Panosta tekniseen laatuun kuten valaistukseen ja kuvauspaikkaan. Tee haasteita ja pysy mukana trendeissä.
Sosiaalinen media on nopeasti kasvava ja muuttuva ympäristö. Opinnäytetyössä esitellään artistin sosiaalisen median markkinointikanavia Instagramia ja Facebookia ja perehdytään siihen, miten tilaaja voisi artistina hyödyntää TikTok-sovellusta jatkossa brändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tietoperustassa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä TikTok- sovelluksessa. TikTok-sovellusta on tutkittu Suomessa vielä vähän, mutta englanniksi aineistoa oli paljon saatavilla. Ulkomaiset artistit ovat jo osanneet hyödyntää TikTok-sovellusta markkinointitarkoituksessa. Tästä syystä opinnäytetyö on ajankohtainen juuri tällä hetkellä, varsinkin artistille.
Yhtenä menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kokeilua, jossa testattiin kirjallisten lähteiden kautta saatua tietoa käytännössä. Kokeilujaksoon kuului haastevideon lataaminen TikTok- sovellukseen. Tämän lisäksi opinnäytetyöhön kuului benchmarkkaushaastatteluja, dokumenttianalyysi sekä TikTok-sovelluksen havainnointi. Dokumenttianalyysissä etsittiin suosittuja TikTok-käyttäjiä ulkomailta ja Suomesta ja analysoitiin, mikä sovelluksessa toimii ja mikä ei. Opinnäytetyössä haastateltiin tunnettua suomalaista TikTokkaajaa Sari Aaltoa, markkinointikonsulttia Jami Arvosta, sekä Monochromen co-founderia ja luovaa johtajaa Matilde Pelkosta.
Tutkimuksesta selvisi, että TikTok on nopeasti kasvava sovellus, jossa on mahdollista markkinoida omaa brändiä ja musiikkia. Haastatteluista selvisi, että TikTok-sovelluksella on tilaa markkinointikentällä. Kokeilulla todennettiin tietoperustasta opittuja asioita, kuten, että hauskat videot toimivat sovelluksessa parhaiten. Kokeilusta opittiin enemmän myös omasta kohderyhmästä ja saatiin todellista dataa videosta. Dokumenttianalyysistä kävi ilmi, että Suomessa ei ole vielä paljon tunnettuja TikTokkaajia, mutta ulkomaalaisilta TikTok-tileiltä saatiin paljon uutta tietoa.
Kehittämisehdotuksia TikTokin käyttöön: Kuvaa lyhyitä, maksimissaan 15 sekuntia kestäviä videoita, jotka keräävät reaktioita, kuten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Panosta tekniseen laatuun kuten valaistukseen ja kuvauspaikkaan. Tee haasteita ja pysy mukana trendeissä.