Asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin uudistaminen yhdistyksessä: Case Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset
Korpilauri, Miia (2021)
Korpilauri, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215276
Tiivistelmä
Kehittämistyön tutkimustehtävä oli asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin uudistaminen
toimeksiantajan, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten sosiaalista mediaa varten. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa asiakaspersoonakuvaukset, sosiaalisen median sisältösuunnitelma ja julkaisukalenteri.
Tutkimusta suoritettiin kahdessa vaiheessa. Esiymmärrystä varten suoritettiin toimeksiantajan edustajille suunnattu asiantuntijakysely. Seuraavassa vaiheessa toteutettiin sosiaalisen median seuraajille ja asiakkaille suunnattu verkkokysely. Sisältösuunnitelman valmistumista varten järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa suunniteltiin sisältöjä asiakaspersoonia ja sisältökalenteria varten.
Teoriapohja käsittelee kolmannen sektorin erityispiirteitä ja sosiaalisen median käyttöä,
sekä asiakkaan osallistamista ja sisältömarkkinoinnin suunnittelua. Asiakaspersoonat toimivat sisältömarkkinoissa asiakasymmärryksen lisääjänä ja mahdollistavat kohderyhmälle arvoa tuovan ja hyödyllisen sisällön tuottamisen. Sisältösuunnitelmalla ohjataan käytännön työtä. Tutkimuksesta ilmeni, että sosiaalisen median kanavat ovat järjestösektorille tärkeitä viestintä- ja markkinointikanavia. Asiakasymmärrys, vuorovaikutus ja keskustelu ovat tärkeässä osassa.
Teoriaosa, tutkimustulokset ja menetelmät auttavat toimeksiantajaa asiakaslähtöisen sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää myös muissa yhdistyksissä, kun halutaan luoda asiakaslähtöistä sisältöä tai osallistaa sidosryhmät mukaan suunnitteluun tai yhteiskehittämiseen.
toimeksiantajan, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten sosiaalista mediaa varten. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa asiakaspersoonakuvaukset, sosiaalisen median sisältösuunnitelma ja julkaisukalenteri.
Tutkimusta suoritettiin kahdessa vaiheessa. Esiymmärrystä varten suoritettiin toimeksiantajan edustajille suunnattu asiantuntijakysely. Seuraavassa vaiheessa toteutettiin sosiaalisen median seuraajille ja asiakkaille suunnattu verkkokysely. Sisältösuunnitelman valmistumista varten järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa suunniteltiin sisältöjä asiakaspersoonia ja sisältökalenteria varten.
Teoriapohja käsittelee kolmannen sektorin erityispiirteitä ja sosiaalisen median käyttöä,
sekä asiakkaan osallistamista ja sisältömarkkinoinnin suunnittelua. Asiakaspersoonat toimivat sisältömarkkinoissa asiakasymmärryksen lisääjänä ja mahdollistavat kohderyhmälle arvoa tuovan ja hyödyllisen sisällön tuottamisen. Sisältösuunnitelmalla ohjataan käytännön työtä. Tutkimuksesta ilmeni, että sosiaalisen median kanavat ovat järjestösektorille tärkeitä viestintä- ja markkinointikanavia. Asiakasymmärrys, vuorovaikutus ja keskustelu ovat tärkeässä osassa.
Teoriaosa, tutkimustulokset ja menetelmät auttavat toimeksiantajaa asiakaslähtöisen sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää myös muissa yhdistyksissä, kun halutaan luoda asiakaslähtöistä sisältöä tai osallistaa sidosryhmät mukaan suunnitteluun tai yhteiskehittämiseen.