Bensiinimoottorin trifuel-konversio
Vainio, Jaakko (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205203
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä muutettiin bensiinikäyttöinen henkilöauto toimimaan bensiinin lisäksi biokaasulla ja bioetanolilla. Työn tarkoituksena on laskea auton fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.
Työssä esitellään kaasulaitteisto ja etanolimuutossarja, niiden komponentit sekä ja toimintaperiaatteet. Muutettava auto oli vuoden 2003 Volvo V40 -henkilöauto. Työhön kuuluivat muutosten suunnittelu, asennus ja säätötoimenpiteet kohdeautoon.
Trifuel-konversion jälkeen autolla voidaan ajaa kolmella eri polttoaineella: kaasulla, etanolilla ja bensiinillä. Fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat pienimmillään käytettäessä uusiutuvaa biokaasua ja bioetanolia.
Lopuksi raportoidaan muuttuneista päästöarvoista sekä auton toiminnasta uusilla käyttövoimilla. Päästöt mitattiin laskennallisesti polttoaineenkulutuksesta eri polttoaineilla. Muutostöiden todettiin laskevan huomattavasti auton hiilidioksidipäästöjä ja polttoainekustannuksia.
Työssä esitellään kaasulaitteisto ja etanolimuutossarja, niiden komponentit sekä ja toimintaperiaatteet. Muutettava auto oli vuoden 2003 Volvo V40 -henkilöauto. Työhön kuuluivat muutosten suunnittelu, asennus ja säätötoimenpiteet kohdeautoon.
Trifuel-konversion jälkeen autolla voidaan ajaa kolmella eri polttoaineella: kaasulla, etanolilla ja bensiinillä. Fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat pienimmillään käytettäessä uusiutuvaa biokaasua ja bioetanolia.
Lopuksi raportoidaan muuttuneista päästöarvoista sekä auton toiminnasta uusilla käyttövoimilla. Päästöt mitattiin laskennallisesti polttoaineenkulutuksesta eri polttoaineilla. Muutostöiden todettiin laskevan huomattavasti auton hiilidioksidipäästöjä ja polttoainekustannuksia.