Ignis Oy:n työnantajamielikuva ja rekrytointiviestintä
Karoliina, Manninen (2021)
Karoliina, Manninen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195152
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja yritys oli Trainers’ House Oyj:n tytäryhtiö Ignis Oy. Trainers’ House Oyj on perustettu vuonna 1991. Trainers’ House on suomalainen konsultointiyritys, mutta kulkee ennemminkin nimellä muutosyhtiö. Opinnäytetyöni suuntautuu tarkemmin ottaen Trainers’ Housen tytäryhtiöön Ignis Oy:n, joka on perustettu vuonna 2004. Ignis on osakeyhtiö, jonka pääasiallinen toimiala on markkinointi ja myynnin edistäminen. Sen sisällä työskentelevät markkinoijat yritysasiakkaille suunnatussa markkinoinnin tukipalvelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, mitä muutoksia rekrytointiviestinnässä voisi tehdä, jotta se saataisiin kohdistettua vielä enemmän nuoriin aikuisiin. Kun rekrytointi on keskitetty juuri oikealle kohderyhmälle, saadaan yritykseen motivoituneita ammattilaisia, mikä näkyy yrityksen työilmapiirissä, asiakaskeskeisyydessä ja tuloksessa. Lisäksi tutkimuksella oli tarkoitus selvittää minkälainen työnantajamielikuva Ignis Oy:llä on tällä hetkellä sen nykyisten työntekijöiden mielestä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta siitä, miten Trainers’ Houselle ja Ignikselle saataisiin vielä enemmän näkyvyyttä työnantajamarkkinoilla.
Teoriaosuudessa käsittelin työnantajamielikuvaa ja rekrytointia sekä niiden merkitystä ja erilaisia vaikuttavia tekijöitä.
Työn empiirinen osio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Lomakkeen tein Webropol Academic – kyselyohjelmistoa käyttäen. Linkki Webropol Academic – kyselyohjelmiston kautta lähetettiin Igniksen 140 työntekijän työsähköpostiin, jonka kautta he pääsivät anonyymisti vastaamaan kyselylomakkeeseen. Linkki lähetettiin ensimmäisen kerran 15.9.2020, jonka jälkeen lähetettiin kolme muistutusta kyselystä. Kysely suljettiin 12.10.2020. Tutkimukseen vastasi 31 henkilöä, joka on 22,1% koko Igniksen henkilöstöstä.
Kohdeyrityksen rekrytointiviestintä toimi pääosin hyvin, mutta sitä voisi parantaa siltä osin, että saataisiin rekrytoitua enemmän nuoria aikuisia, jotka eivät opiskele myyntiä ja markkinointia. Työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen. Vastauksissa toivottiin avoimempaa viestintää sekä todenmukaisempaa kuvaa markkinoijan työstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, mitä muutoksia rekrytointiviestinnässä voisi tehdä, jotta se saataisiin kohdistettua vielä enemmän nuoriin aikuisiin. Kun rekrytointi on keskitetty juuri oikealle kohderyhmälle, saadaan yritykseen motivoituneita ammattilaisia, mikä näkyy yrityksen työilmapiirissä, asiakaskeskeisyydessä ja tuloksessa. Lisäksi tutkimuksella oli tarkoitus selvittää minkälainen työnantajamielikuva Ignis Oy:llä on tällä hetkellä sen nykyisten työntekijöiden mielestä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta siitä, miten Trainers’ Houselle ja Ignikselle saataisiin vielä enemmän näkyvyyttä työnantajamarkkinoilla.
Teoriaosuudessa käsittelin työnantajamielikuvaa ja rekrytointia sekä niiden merkitystä ja erilaisia vaikuttavia tekijöitä.
Työn empiirinen osio toteutettiin käyttäen kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Lomakkeen tein Webropol Academic – kyselyohjelmistoa käyttäen. Linkki Webropol Academic – kyselyohjelmiston kautta lähetettiin Igniksen 140 työntekijän työsähköpostiin, jonka kautta he pääsivät anonyymisti vastaamaan kyselylomakkeeseen. Linkki lähetettiin ensimmäisen kerran 15.9.2020, jonka jälkeen lähetettiin kolme muistutusta kyselystä. Kysely suljettiin 12.10.2020. Tutkimukseen vastasi 31 henkilöä, joka on 22,1% koko Igniksen henkilöstöstä.
Kohdeyrityksen rekrytointiviestintä toimi pääosin hyvin, mutta sitä voisi parantaa siltä osin, että saataisiin rekrytoitua enemmän nuoria aikuisia, jotka eivät opiskele myyntiä ja markkinointia. Työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen. Vastauksissa toivottiin avoimempaa viestintää sekä todenmukaisempaa kuvaa markkinoijan työstä.