Palvelumuotoilun tuotteistaminen B2B-yrityksille : Tuotteistamisen lähtökohdat
Kemppi, Laura (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pohja palvelumuotoilun tuotteistamiselle B2B-yritykset kohderyhmänä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Näkemystehdas MBE on tuotteistanut uudelleen omia palveluitaan ja tätä opinnäytetyötä hyödynnetään osana
asiantuntijapalveluiden tuotteistamista. Palvelumuotoilu näyttäytyy työssä kahdessa
roolissa: se on tutkimuksen kohde ja tutkittavaa kohdetta lähestytään palvelumuotoilun
menetelmin, eli myös menetelmä. Opinnäytetyössä kuljetaan läpi palvelumuotoilun
tuplatimantti -prosessin ensimmäinen timantti. Työtä voi hyödyntää pohjana
palvelumuotoilun tuotteistamiseen ja palvelutarjooman miettimiseen. Muotoiluprosessin
hyödyntäminen auttoi hahmottamaan B2B-yrityksien tarpeita sekä kiteytti oleellisimmat
tarpeet tutkimuskysymyksen kannalta.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kyselytutkimus, teemahaastattelut,
asiantuntijahaastattelut ja vertaileva tutkimus. Kyselytutkimuksessa saatu aineisto loi
pohjan tutkimukselle, johon lähdettiin hakemaan syvempää ymmärrystä haastatteluiden
avulla. Aineistoa analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla, sillä sen avulla saadaan
kiteytettyä esiin nousevat tärkeimmät tarpeet ja haasteet. Tuotteistamisen avulla saadaan
luotua palvelu, joka tarjoaa ratkaisun näihin tarpeisiin ja haasteisiin. Lopuksi vertailevan
tutkimuksen avulla tutkittiin, kuinka olemassa olevat palvelut vastaavat tutkimuksessa esiin tulleisiin tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen, se noudattaa palvelumuotoilun prosessia hakien
ratkaisua palvelumuotoilun ostamisen helpottamiseksi. Opinnäytetyön lopputuloksena
syntyi kooste B2B-yritysten tarpeista, joihin voidaan vastata paremmalla palvelumuotoilun
tuotteistamisella. Lisäksi työn tuloksena syntyi canvas-pohja, jonka avulla palveluiden
tuotteistamista voi lähteä hahmottelemaan. Canvaksen avulla suunnittelua on helpompi
viedä oikeaan suuntaan. Tuotteistamisella tässä työssä halutaan auttaa yrityksiä The objective to this thesis was to create the basis to productize Service Design to B2B
companies as a target group. The client of this thesis was Näkemystehdas MBE, the
company has been productizing its services and this thesis will be used as a part of the
productization process of their expert services. Service Design has two roles in this thesis, it is the subject of the research and a process model; framework and toolkit that are used for finding solutions to the research question. Service Design process, called double diamond, is the guideline of the work and the thesis process will go through the first part of the double diamond. This thesis can be used as a basis both to productize Service Design and to create better service offerings around Service Design. The use of Double Diamond process helped better to understand what needs B2B companies have and crystallize the needs to be better solvable.
The research methods of the thesis were both quantitative and qualitative. The research
methods were basic survey research, theme interviews, expert interviews and comparing research. The survey was the starting point of the research and created a better understanding of the subject. The interviews were used to gather deeper understanding about the research questions. The research material was analyzed by using similarity diagrams, the method helped to find the most important subjects from the research material and enabled us to understand how Service Design should be productized to serve B2B companies better. The comparative research method was used to understand if the existing services answer these needs that were found during the research.
This thesis is productive, it follows the Service Design process to find the solution how
should service design be productized better and be easier to buy. The result of the thesis
was compilation of the needs that B2B companies have, which can be answered by
productizing Service Design, and help companies to see clearer the value of using Service Design creates. In addition, the new canvas tool was created to help focus on the right subjects in the productization and create value to the segmented group of customers.
asiantuntijapalveluiden tuotteistamista. Palvelumuotoilu näyttäytyy työssä kahdessa
roolissa: se on tutkimuksen kohde ja tutkittavaa kohdetta lähestytään palvelumuotoilun
menetelmin, eli myös menetelmä. Opinnäytetyössä kuljetaan läpi palvelumuotoilun
tuplatimantti -prosessin ensimmäinen timantti. Työtä voi hyödyntää pohjana
palvelumuotoilun tuotteistamiseen ja palvelutarjooman miettimiseen. Muotoiluprosessin
hyödyntäminen auttoi hahmottamaan B2B-yrityksien tarpeita sekä kiteytti oleellisimmat
tarpeet tutkimuskysymyksen kannalta.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat kyselytutkimus, teemahaastattelut,
asiantuntijahaastattelut ja vertaileva tutkimus. Kyselytutkimuksessa saatu aineisto loi
pohjan tutkimukselle, johon lähdettiin hakemaan syvempää ymmärrystä haastatteluiden
avulla. Aineistoa analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla, sillä sen avulla saadaan
kiteytettyä esiin nousevat tärkeimmät tarpeet ja haasteet. Tuotteistamisen avulla saadaan
luotua palvelu, joka tarjoaa ratkaisun näihin tarpeisiin ja haasteisiin. Lopuksi vertailevan
tutkimuksen avulla tutkittiin, kuinka olemassa olevat palvelut vastaavat tutkimuksessa esiin tulleisiin tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen, se noudattaa palvelumuotoilun prosessia hakien
ratkaisua palvelumuotoilun ostamisen helpottamiseksi. Opinnäytetyön lopputuloksena
syntyi kooste B2B-yritysten tarpeista, joihin voidaan vastata paremmalla palvelumuotoilun
tuotteistamisella. Lisäksi työn tuloksena syntyi canvas-pohja, jonka avulla palveluiden
tuotteistamista voi lähteä hahmottelemaan. Canvaksen avulla suunnittelua on helpompi
viedä oikeaan suuntaan. Tuotteistamisella tässä työssä halutaan auttaa yrityksiä
companies as a target group. The client of this thesis was Näkemystehdas MBE, the
company has been productizing its services and this thesis will be used as a part of the
productization process of their expert services. Service Design has two roles in this thesis, it is the subject of the research and a process model; framework and toolkit that are used for finding solutions to the research question. Service Design process, called double diamond, is the guideline of the work and the thesis process will go through the first part of the double diamond. This thesis can be used as a basis both to productize Service Design and to create better service offerings around Service Design. The use of Double Diamond process helped better to understand what needs B2B companies have and crystallize the needs to be better solvable.
The research methods of the thesis were both quantitative and qualitative. The research
methods were basic survey research, theme interviews, expert interviews and comparing research. The survey was the starting point of the research and created a better understanding of the subject. The interviews were used to gather deeper understanding about the research questions. The research material was analyzed by using similarity diagrams, the method helped to find the most important subjects from the research material and enabled us to understand how Service Design should be productized to serve B2B companies better. The comparative research method was used to understand if the existing services answer these needs that were found during the research.
This thesis is productive, it follows the Service Design process to find the solution how
should service design be productized better and be easier to buy. The result of the thesis
was compilation of the needs that B2B companies have, which can be answered by
productizing Service Design, and help companies to see clearer the value of using Service Design creates. In addition, the new canvas tool was created to help focus on the right subjects in the productization and create value to the segmented group of customers.