Kuukautiset – nuoren seksuaalikasvatus: Opetusvideo kuukautisista
Kauppinen, Oona; Lahti, Johanna (2021)
Kauppinen, Oona
Lahti, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185049
Tiivistelmä
Vuosien saatossa kuukautisten alkamisikä on aikaistunut. Monille kuukautiset ja muut murrosiän tuomat muutokset aiheuttavat hämmennystä ja epävarmuutta. Nuorten on tärkeää saada luotettavaa ja oikeanlaista tietoa kuukautisista, joka auttaa suhtautumaan aikuiseksi kasvamiseen myönteisesti. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattihenkilöiden velvollisuuksiin kuuluu ottaa seksuaalisuus ja siihen liittyvät asiat puheeksi esimerkiksi koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveystarkastusten yhteydessä. Tätä varten terveydenhuollon henkilöstö tarvitsee erilaisia konkreettisia menetelmiä ja apuvälineitä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa opetusvideo, jossa kerrotaan kuukautisista: hormoneista ja niiden vaikutuksesta naisen kehoon, kuukautiskierrosta ja sen eri vaiheista sekä kuukautiskivuista, kuukautissuojista ja intiimihygieniasta sekä kuukautisten yksilöllisyydestä.
Projektin tavoitteena oli kehittää nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä antamalla heille kattavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa kuukautisista. Toisena tavoitteena oli luoda apuväline esimerkiksi ammattilaisille sekä vanhemmille, jonka avulla he voivat kertoa, opettaa ja antaa nuorelle tietoa kuukautisista. Opetusvideon yhtenä ajatuksena oli olla nuoren tytön “ensimmäinen tieto ja oppi” kuukautisista. Tavoitteena oli myös luoda avointa keskustelua kuukautisiin liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä, kuukautisiin liittyvää ohjausta sekä itse kuukautisia. Tiedonhaussa käytettiin monipuolisesti erilaisia lähteitä. Teoriapohjaan haettiin tietoa muun muassa Theseuksen, Medicin sekä Oulun ammattikorkeakoulun kirjaston sivujen kautta. Tiedonhaussa käytettiin hyödyksi Terveysporttia sekä muita tutkittuun tietoon perustuvia tietolähteitä, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuja. Erilaiset suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset ovat myös opinnäytetyön lähteinä.
Projektin yhteistyökumppanina toimi Myllytullin koulu. Projektin tuotos esitettiin yhden 5. luokan oppilaille, joilta kerättiin myös kirjallista palautetta tuotoksesta. Palautelomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Moni palautelomakkeeseen vastanneista koki saaneensa opetusvideosta paljon uutta tietoa kuukautisista ja tarvittaessa palaisi siihen uudestaankin. Suurin osa oppilaista koki videon helposti ymmärrettäväksi sekä laadukkaaksi. Opetusvideo oli oppilaiden mielestä selkeä ja kattava. Lähes kaikki oppilaat kokivat videon itselleen hyödylliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa opetusvideo, jossa kerrotaan kuukautisista: hormoneista ja niiden vaikutuksesta naisen kehoon, kuukautiskierrosta ja sen eri vaiheista sekä kuukautiskivuista, kuukautissuojista ja intiimihygieniasta sekä kuukautisten yksilöllisyydestä.
Projektin tavoitteena oli kehittää nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä antamalla heille kattavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa kuukautisista. Toisena tavoitteena oli luoda apuväline esimerkiksi ammattilaisille sekä vanhemmille, jonka avulla he voivat kertoa, opettaa ja antaa nuorelle tietoa kuukautisista. Opetusvideon yhtenä ajatuksena oli olla nuoren tytön “ensimmäinen tieto ja oppi” kuukautisista. Tavoitteena oli myös luoda avointa keskustelua kuukautisiin liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä, kuukautisiin liittyvää ohjausta sekä itse kuukautisia. Tiedonhaussa käytettiin monipuolisesti erilaisia lähteitä. Teoriapohjaan haettiin tietoa muun muassa Theseuksen, Medicin sekä Oulun ammattikorkeakoulun kirjaston sivujen kautta. Tiedonhaussa käytettiin hyödyksi Terveysporttia sekä muita tutkittuun tietoon perustuvia tietolähteitä, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuja. Erilaiset suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset ovat myös opinnäytetyön lähteinä.
Projektin yhteistyökumppanina toimi Myllytullin koulu. Projektin tuotos esitettiin yhden 5. luokan oppilaille, joilta kerättiin myös kirjallista palautetta tuotoksesta. Palautelomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Moni palautelomakkeeseen vastanneista koki saaneensa opetusvideosta paljon uutta tietoa kuukautisista ja tarvittaessa palaisi siihen uudestaankin. Suurin osa oppilaista koki videon helposti ymmärrettäväksi sekä laadukkaaksi. Opetusvideo oli oppilaiden mielestä selkeä ja kattava. Lähes kaikki oppilaat kokivat videon itselleen hyödylliseksi.