Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Integroitu siltojen korjausurakka
Välimäki, Ville (2021)
Välimäki, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144808
Tiivistelmä
Sillankorjauksen suunnitteluprosessi on nykyisellään hidasta ja kallista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sillankorjauksen suunnitteluprosessia nopeuttava ja siten myös projektin kustannuksia laskeva helppokäyttöinen Microsoft Exceliin pohjautuva integroitu siltojen korjausurakka -pilottiohjelma (ISKU). Pilottiohjelman tarkoitus on helpottaa siltojen tarkastustoimintaa ja nopeuttaa korjausurakoinnin aloittamista. Opinnäytetyö toteutettiin hankkeistettuna opinnäytetyönä. Se oli osa Sitowisen asiakasprojektia, jonka tilaajana toimi Uudenmaan ELY-keskus.
Opinnäytetyössä laaditun pilottiohjelman luontia varten oli laadittava menetelmät, joilla ohjelman käyttö olisi mahdollista. Pilottiohjelmaa varten vertailtiin vanhoja erikoistarkastuksia ja tarkastuksissa tehtyjä kokeita. Vertailun tuloksena voitiin määrittää määräävä tutkimustekijä eri rakenneosille. Ohjelman käyttöä varten oli myös perehdyttävä Taitorakennerekisterin toimintaan ja käyttöön. Taitorakennerekisterin tallennettuun hakuun oli laadittava raja-arvot. Raja-arvojen tarkoituksena oli selkeyttää ja suoraviivaistaa ohjelman käyttöä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi integroitu siltojen korjausurakka -projektiin liittyvä pilottiohjelma. Sen tavoitteena on nopeuttaa urakoitsijoiden korjaustöiden aloittamista ja keventää korjaussuunnittelijoiden työtaakkaa yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla korjaussuunnittelun vaiheita. Pilottiohjelma pitää sisällään siltojen yleisohjeet, työselosteet, määräluettelon, kustannuslaskelman ja korjaussuunnitelman. Pilottiohjelmassa on lisäksi määränimikkeistö, rakenneosaluettelo ja jatkokehitystä ajatellen luodut kaksi taulukkoa siltatietojen Taitorakennerekisteristä pilottiohjelmaan tuomista varten. Pilottiohjelmaan luotiin erilaisia painikkeita ja makroja helpottamaan ja suoraviivaistamaan sen käyttöä.
Opinnäytetyössä pilottiohjelman simuloitu käyttö todettiin käytännölliseksi ja ohjelmaa tullaan hyödyntämään Sitowisen toimesta. ISKU -ohjelmaa tulee tarkastella ja päivittää vuosittain. Ohjelmaa tullaan kehittämään tulevaisuudessa. Nowadays the process of planning of the bridge repair work is slow and expensive.The aim of the thesis was to speed up the process of bridge repair work which would at the same time lower the costs of the project by creating an easy-to-use integrated bridge repair work pilot program (ISKU) based on the Microsoft Excel environment. The purpose of the pilot program is to facilitate the inspection of bridges and to speed up the start of repair contracting. The thesis was implemented as a project thesis. The thesis was a part of Sitowises client project which was commissioned by the Uusimaa ELY Center.
For the creation of a pilot program in the thesis, it was necessary to develop methods for using the program. For the pilot program old special inspections and tests performed during inspections were compared. As a result of the comparison, a determining research factor could be determined for the different components. For the use of the program, it was also necessary to get acquainted with the operation and the use of the Taitorakennerekisteri. Limit values had to be created for the saved search in the Taitorakennerekisteri. The limits were intended to clarify and streamline the use of the program.
The output of the thesis was a pilot program related to the integrated bridge repair contract project. The aim of the pilot program is to speed up the start of repair work by contractors and reduce the workload of repair designers by simplifying and streamlining the repair design steps. The pilot program includes general instructions for the bridges, job descriptions, a list of quantities, a cost calculation and a repair plan. The pilot program also includes a nomenclature of quantities, a structural element list and two tables created for future development to import bridge data from the Taitorakennerekisteri to the pilot program. Various buttons and macros were created in the pilot program to make it easier and more straightforward to use.
In the thesis the simulated use of the pilot program was found to be practical and the program will be used by Sitowise. The ISKU-program should be reviewed and updated annually. The program will be developed in the future.
Opinnäytetyössä laaditun pilottiohjelman luontia varten oli laadittava menetelmät, joilla ohjelman käyttö olisi mahdollista. Pilottiohjelmaa varten vertailtiin vanhoja erikoistarkastuksia ja tarkastuksissa tehtyjä kokeita. Vertailun tuloksena voitiin määrittää määräävä tutkimustekijä eri rakenneosille. Ohjelman käyttöä varten oli myös perehdyttävä Taitorakennerekisterin toimintaan ja käyttöön. Taitorakennerekisterin tallennettuun hakuun oli laadittava raja-arvot. Raja-arvojen tarkoituksena oli selkeyttää ja suoraviivaistaa ohjelman käyttöä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi integroitu siltojen korjausurakka -projektiin liittyvä pilottiohjelma. Sen tavoitteena on nopeuttaa urakoitsijoiden korjaustöiden aloittamista ja keventää korjaussuunnittelijoiden työtaakkaa yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla korjaussuunnittelun vaiheita. Pilottiohjelma pitää sisällään siltojen yleisohjeet, työselosteet, määräluettelon, kustannuslaskelman ja korjaussuunnitelman. Pilottiohjelmassa on lisäksi määränimikkeistö, rakenneosaluettelo ja jatkokehitystä ajatellen luodut kaksi taulukkoa siltatietojen Taitorakennerekisteristä pilottiohjelmaan tuomista varten. Pilottiohjelmaan luotiin erilaisia painikkeita ja makroja helpottamaan ja suoraviivaistamaan sen käyttöä.
Opinnäytetyössä pilottiohjelman simuloitu käyttö todettiin käytännölliseksi ja ohjelmaa tullaan hyödyntämään Sitowisen toimesta. ISKU -ohjelmaa tulee tarkastella ja päivittää vuosittain. Ohjelmaa tullaan kehittämään tulevaisuudessa.
For the creation of a pilot program in the thesis, it was necessary to develop methods for using the program. For the pilot program old special inspections and tests performed during inspections were compared. As a result of the comparison, a determining research factor could be determined for the different components. For the use of the program, it was also necessary to get acquainted with the operation and the use of the Taitorakennerekisteri. Limit values had to be created for the saved search in the Taitorakennerekisteri. The limits were intended to clarify and streamline the use of the program.
The output of the thesis was a pilot program related to the integrated bridge repair contract project. The aim of the pilot program is to speed up the start of repair work by contractors and reduce the workload of repair designers by simplifying and streamlining the repair design steps. The pilot program includes general instructions for the bridges, job descriptions, a list of quantities, a cost calculation and a repair plan. The pilot program also includes a nomenclature of quantities, a structural element list and two tables created for future development to import bridge data from the Taitorakennerekisteri to the pilot program. Various buttons and macros were created in the pilot program to make it easier and more straightforward to use.
In the thesis the simulated use of the pilot program was found to be practical and the program will be used by Sitowise. The ISKU-program should be reviewed and updated annually. The program will be developed in the future.