Compomassaisen kattokruunun konservointi : Tutkimus compomassasta ja papier mâchésta
Kangas, Maria (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kangas, Maria
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114590
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin compomassaa ja papier mâchéa materiaaleina keskittyen konservoinnin ja restauroinnin näkökulmiin sekä kyseisten massojen ominaisuuksiin ja valmistustekniikkoihin. Pohjatiedoksi tutkittiin kattokruunujen ja edellä mainittujen massojen historiaa. Työn pääpaino oli produktiivisessa osuudessa, jonka kautta lähestyttiin tutkimusaihetta. Produktiivisen osan tavoite oli compomassaisen kattokruunun konservointi, puuttuvien osien rekonstruktio ja retusointi. Näin ollen compomassan osuus on suurempi kuin papier mâchén. Kattokruunun avulla voitiin tarkastella ajan, olosuhteiden sekä materiaalin itsensä aiheuttamia vaurioita. Tutkimusmenetelminä käytettiin materiaalitutkimusta, havainnointia ja vertailevaa tutkimusta. Käytettyjä pintakäsittelymateriaaleja tutkittiin muun muassa UV-valon, liukoisuus- ja osoitusreaktiotestien avulla. XRF-analysaattorilla tutkittiin kullattuja pintoja. Vertailevaa tutkimusta hyödynnettiin tarkasteltaessa konservoitavan kattokruunun suhdetta muihin vastaavanlaisiin.
Compomassa ja papier mâché kuuluvat niin sanottuihin imitaatiomateriaaleihin, jotka nousivat suosioon 1700-luvun lopussa. Yksinkertaisimmillaan compomassa koostuu pellavaöljystä, hartsista, eläinliimasta ja liidusta. Papier mâché koostuu vuorostaan liima-aineesta, täyteaineesta ja paperista. Molempien valmistuksessa on käytetty useita eri reseptejä ja tekniikoita. Usein papier mâché on ryhmitelty compomassan alle.
Konservoitava kattokruunu on kullattu käyttäen vesi- ja öljykultausta ja sen sisäpuoli on pintakäsitelty liimamaalilla. Alkuperäinen kultaus on suurilta osin lyöntimetallin ja pronssimaalin peittämä. Kattokruunu on Heinolan kaupunginmuseon kokoelmista. Se on todennäköisesti peräisin Venäjältä ja ajoittuu 1800-luvun alkuun. Kattokruunussa oli useita vaurioita rakenteessa, pintakäsittelyssä, ja compomassassa. Kattokruunu dokumentoitiin ennen ja jälkeen valokuvin, mittapiirustuksin ja vauriokartoituskuvin.
Työn tavoitteena oli kerätä yhteen informaatiota sekä compomassasta että papier mâchésta useista eri kielisistä lähteistä ja tässä onnistuttiin hyvin. Opinnäytetyön aikana tehdyt testit ja materiaalitutkimukset toivat myös uutta tietoa. Produktiivisen osuuden tavoite täyttyi, kattokruunu konservoitiin ja siitä saatiin eheä kokonaisuus. Haasteita työssä aiheutti saatavilla olevan lähdemateriaalin vähäinen määrä, ja sen saatavuus. Kattokruunussa olevat useat eri pintakäsittelyt, materiaalit ja aiemmat konservoinnit toivat omat haasteensa. The aim of this thesis was to collect information about composition ornament and papier mâché focusing on the aspects of conservation and restoration, their properties and the manufacturing process. Research methods were observation, combined with material and comparative studies. The main objective of the thesis was to conserve a chandelier made mainly of composition ornament. History of chandeliers and imitation materials, such as composition ornament and papier mâché, were studied to form a better understanding of the artifact.
The chandelier probably dates back to the early 19th century Russia. It has been originally gilded with water and oil gilding. During previous restorations and conservations, metal leaf and bronze paint have been added. There was considerable damage in the chandelier such as missing ornaments and cracking of the gilded surfaces. The chandelier was documented carefully with photographs taken before and after the conversation. In addition, technical drawings and a damage survey were made. The actual conservation included cleaning of the artifact, attaching separated pieces and layers and consolidation. The missing orna-ments were replaced with a new patch of composition ornament.
The objective of this thesis was fulfilled quite well. Information was collected from various sources in different languages, and material studies and different tests provided new infor-mation about the techniques and the history of the artifact. The chandelier was conserved and future damage was prevented. It was fragile before conservation, and whole and uni-form after. Main challenges in the process included availability of the sources and their small number. Furthermore, the artifact consists of a large variety of sensitive materials which made the conservation challenging and time consuming.
Compomassa ja papier mâché kuuluvat niin sanottuihin imitaatiomateriaaleihin, jotka nousivat suosioon 1700-luvun lopussa. Yksinkertaisimmillaan compomassa koostuu pellavaöljystä, hartsista, eläinliimasta ja liidusta. Papier mâché koostuu vuorostaan liima-aineesta, täyteaineesta ja paperista. Molempien valmistuksessa on käytetty useita eri reseptejä ja tekniikoita. Usein papier mâché on ryhmitelty compomassan alle.
Konservoitava kattokruunu on kullattu käyttäen vesi- ja öljykultausta ja sen sisäpuoli on pintakäsitelty liimamaalilla. Alkuperäinen kultaus on suurilta osin lyöntimetallin ja pronssimaalin peittämä. Kattokruunu on Heinolan kaupunginmuseon kokoelmista. Se on todennäköisesti peräisin Venäjältä ja ajoittuu 1800-luvun alkuun. Kattokruunussa oli useita vaurioita rakenteessa, pintakäsittelyssä, ja compomassassa. Kattokruunu dokumentoitiin ennen ja jälkeen valokuvin, mittapiirustuksin ja vauriokartoituskuvin.
Työn tavoitteena oli kerätä yhteen informaatiota sekä compomassasta että papier mâchésta useista eri kielisistä lähteistä ja tässä onnistuttiin hyvin. Opinnäytetyön aikana tehdyt testit ja materiaalitutkimukset toivat myös uutta tietoa. Produktiivisen osuuden tavoite täyttyi, kattokruunu konservoitiin ja siitä saatiin eheä kokonaisuus. Haasteita työssä aiheutti saatavilla olevan lähdemateriaalin vähäinen määrä, ja sen saatavuus. Kattokruunussa olevat useat eri pintakäsittelyt, materiaalit ja aiemmat konservoinnit toivat omat haasteensa.
The chandelier probably dates back to the early 19th century Russia. It has been originally gilded with water and oil gilding. During previous restorations and conservations, metal leaf and bronze paint have been added. There was considerable damage in the chandelier such as missing ornaments and cracking of the gilded surfaces. The chandelier was documented carefully with photographs taken before and after the conversation. In addition, technical drawings and a damage survey were made. The actual conservation included cleaning of the artifact, attaching separated pieces and layers and consolidation. The missing orna-ments were replaced with a new patch of composition ornament.
The objective of this thesis was fulfilled quite well. Information was collected from various sources in different languages, and material studies and different tests provided new infor-mation about the techniques and the history of the artifact. The chandelier was conserved and future damage was prevented. It was fragile before conservation, and whole and uni-form after. Main challenges in the process included availability of the sources and their small number. Furthermore, the artifact consists of a large variety of sensitive materials which made the conservation challenging and time consuming.