Musiikin voima : musiikki toiminnallisena menetelmänä varhaiskasvatuksen arjessa
Huhtala, Marika (2021)
Huhtala, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114582
Tiivistelmä
Musiikilla on ihmeellisiä vaikutuksia meidän elämässämme. Musiikin avulla koemme erilaisia tunteita ja musiikki toimii usein lohduttajana tai kannustimena arjen tilanteissa. Joskus odottaminen saa aikaan rauhattomuutta lapsiryhmässä ja silloin yhteinen spontaani lauluhetki voisi auttaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko musiikkia käyttää toiminnallisena menetelmänä varhaiskasvatuksen arjessa ja mitä hyötyä siitä voisi olla. Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valittiin tietokirjoja, kokoomateoksia ja erilaisia oppaita aiheesta. Aineisto koostuu 13 teoksesta, joissa musiikin vaikutuksia tunteisiin, käyttäytymiseen ja toiminnallisena menetelmänä on pohdittu. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten tarkastelussa ilmeni, että musiikilla on paljon positiivisia vaikutuksia ja että musiikista toiminnallisena menetelmänä olisi paljon hyötyä lapsille varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimusta musiikin käyttämisestä varhaiskasvatuksessa toiminnallisena mentelmänä ei löytynyt, mutta tarkastelun alla olleissa aineistoissa ilmiöön viitataan useaan otteeseen ja niiden perusteella pystyttiin saamaan vastaus tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikki on erittäin voimakas vaikuttaja ja sen käyttämistä toiminnallisena menetelmänä tulisi lisätä varhaiskasvatuksen arjessa.
Avainsanat musiikin vaikutukset, varhaiskasvatus, toiminnallinen menetelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko musiikkia käyttää toiminnallisena menetelmänä varhaiskasvatuksen arjessa ja mitä hyötyä siitä voisi olla. Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valittiin tietokirjoja, kokoomateoksia ja erilaisia oppaita aiheesta. Aineisto koostuu 13 teoksesta, joissa musiikin vaikutuksia tunteisiin, käyttäytymiseen ja toiminnallisena menetelmänä on pohdittu. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten tarkastelussa ilmeni, että musiikilla on paljon positiivisia vaikutuksia ja että musiikista toiminnallisena menetelmänä olisi paljon hyötyä lapsille varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimusta musiikin käyttämisestä varhaiskasvatuksessa toiminnallisena mentelmänä ei löytynyt, mutta tarkastelun alla olleissa aineistoissa ilmiöön viitataan useaan otteeseen ja niiden perusteella pystyttiin saamaan vastaus tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikki on erittäin voimakas vaikuttaja ja sen käyttämistä toiminnallisena menetelmänä tulisi lisätä varhaiskasvatuksen arjessa.
Avainsanat musiikin vaikutukset, varhaiskasvatus, toiminnallinen menetelmä