Tuoksujen salaperäinen maailma : Laurean estenomi-opiskelijat tuoksujen tieteellisen tiedon välittäjinä
Hudd, Sophia (2021)
Hudd, Sophia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114581
Tiivistelmä
Kosmetiikka- ja kauneudenhoitoalalla on viime vuosina kiinnitetty paljon huomiota avoimuuteen ja kuluttajien valistamiseen. Tätä ilmiötä ei vielä ole nähty tuoksujen suhteen. Tuoksuja käytetään päivittäin, mutta niistä tiedetään hyvin vähän. Suomessa korkeimmin koulutetut kosmetiikka- ja kauneudenhoitoalan asiantuntijat ovat estenomeja, joita valmistuu Laurea-ammattikorkeakoulusta. Estenomeiksi valmistuvilla on muilta osin puolueetonta tieteeseen perustuvaa tietoa, joka vastaa työelämän tarpeita. Tuoksujen osalta tietoa ja osaamista voisi olla enemmän. Tämän tiedon tulee myös välittyä kuluttajille mahdollistaen kosmeettisten valmisteiden, kuten tuoksujen, asianmukaisen ja turvallisen käytön.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kartoittaa mahdollista tarvetta tuoksuihin liittyvän osaamisen lisäämisen osalta. Tarkoitus on selvittää millaista osaamista Laurean estenomi AMK-opiskelijat kokevat tarvitsevansa tuoksuista. Kuluttajien osalta opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa, minkälaista kuluttajien tuoksukäyttäytyminen on sekä millaista tietoa kuluttajat kaipaavat tuoksuista ja vastata tähän tarpeeseen helposti omaksuttavassa muodossa.
Tavoitteena on luoda ensisijaisesti kuluttajille suunnattu podcast-sarja, jossa kerrotaan tuoksuista ja tuoksuaineista kuluttajille ymmärrettävällä ja mielenkiintoisella tasolla. Lisäksi tavoitteena on koota yhteen Laurean estenomi AMK-opiskelijoiden osaamistarpeet tuoksuista. Tutkimuksessa selvinneiden osaamistarpeiden tiedoilla voidaan suunnitella AMK-opetuksen sisältöä lisäämällä tuoksuihin liittyvän opetuksen määrää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tuoksuja, tuoksujen vaikutuksia ja kemiaa sekä tuoksujen luokittelua, joka on kuluttajien kannalta oleellisimpia asioita.
Lähestymistapana käytettiin laadullisia menetelmiä, mutta tuloksia analysoitiin osittain määrällisesti. Monipuolisia menetelmiä hyödyntäen saatiin lisättyä kehittämistyön luotettavuutta. Käytettyjen menetelmien avulla saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli, että Laurean estenomi-opiskelijat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa tuoksuista mieluiten koulutukseen sisällytetyn opintojakson muodossa.
Kuluttajien osalta tutkimuksessa ilmeni useita puutteita osaamisessa, mikä puolestaan vaikuttaa tuoksujen asianmukaiseen käyttöön.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on aihetta valistaa kuluttajia tuoksuista ja niiden käytöstä, mutta tiedon tulee olla helposti omaksuttavassa muodossa. Kuluttajille on myös kerrottava miten he hyötyvät tiedosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tuoksuaiheisen Scent of Laurea-podcastin kolme jaksoa, joiden suunnittelu ja toteutus oli yhteydessä opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Jatkokehitysehdotuksena on tuottaa tuoksuja käsittelevä opintojakso Laurean estenomi-opiskelijoille, jossa opiskelijat voisivat perehtyä syvällisemmin tuoksuihin sekä mahdollisesti myös suunnitella ja valmistaa omia tuoksuja. Toisena mahdollisena jatkokehitysehdotuksena on tuoksuaiheisen blogin kirjoittaminen osana tuoksuihin liittyvää opintojaksoa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kartoittaa mahdollista tarvetta tuoksuihin liittyvän osaamisen lisäämisen osalta. Tarkoitus on selvittää millaista osaamista Laurean estenomi AMK-opiskelijat kokevat tarvitsevansa tuoksuista. Kuluttajien osalta opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa, minkälaista kuluttajien tuoksukäyttäytyminen on sekä millaista tietoa kuluttajat kaipaavat tuoksuista ja vastata tähän tarpeeseen helposti omaksuttavassa muodossa.
Tavoitteena on luoda ensisijaisesti kuluttajille suunnattu podcast-sarja, jossa kerrotaan tuoksuista ja tuoksuaineista kuluttajille ymmärrettävällä ja mielenkiintoisella tasolla. Lisäksi tavoitteena on koota yhteen Laurean estenomi AMK-opiskelijoiden osaamistarpeet tuoksuista. Tutkimuksessa selvinneiden osaamistarpeiden tiedoilla voidaan suunnitella AMK-opetuksen sisältöä lisäämällä tuoksuihin liittyvän opetuksen määrää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tuoksuja, tuoksujen vaikutuksia ja kemiaa sekä tuoksujen luokittelua, joka on kuluttajien kannalta oleellisimpia asioita.
Lähestymistapana käytettiin laadullisia menetelmiä, mutta tuloksia analysoitiin osittain määrällisesti. Monipuolisia menetelmiä hyödyntäen saatiin lisättyä kehittämistyön luotettavuutta. Käytettyjen menetelmien avulla saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli, että Laurean estenomi-opiskelijat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa tuoksuista mieluiten koulutukseen sisällytetyn opintojakson muodossa.
Kuluttajien osalta tutkimuksessa ilmeni useita puutteita osaamisessa, mikä puolestaan vaikuttaa tuoksujen asianmukaiseen käyttöön.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on aihetta valistaa kuluttajia tuoksuista ja niiden käytöstä, mutta tiedon tulee olla helposti omaksuttavassa muodossa. Kuluttajille on myös kerrottava miten he hyötyvät tiedosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tuoksuaiheisen Scent of Laurea-podcastin kolme jaksoa, joiden suunnittelu ja toteutus oli yhteydessä opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Jatkokehitysehdotuksena on tuottaa tuoksuja käsittelevä opintojakso Laurean estenomi-opiskelijoille, jossa opiskelijat voisivat perehtyä syvällisemmin tuoksuihin sekä mahdollisesti myös suunnitella ja valmistaa omia tuoksuja. Toisena mahdollisena jatkokehitysehdotuksena on tuoksuaiheisen blogin kirjoittaminen osana tuoksuihin liittyvää opintojaksoa.