Varhaiskasvattajien näkemyksiä digitalisaatiosta
Kaltto, Heli; Kyllönen, Ninni (2021)
Kaltto, Heli
Kyllönen, Ninni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitalisaation vaikutuksista sekä merkityksestä varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Luumäen kunnan varhaiskasvatuksen kanssa. Opinnäytetyössä aihetta tarkasteltiin kasvattajien näkökulmasta 3–6-vuotiaiden ryhmissä. Tavoitteena oli saada selville, onko digitalisaatio vaikuttanut varhaiskasvatukseen, ja jos on, niin millä tavoin. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa Luumäen kunnan varhaiskasvattajille digitalisaation merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin Webropol-ohjelman avulla laaditulla strukturoimattomalla sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin vastaajille yleisenä internet- linkkinä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä teemoittelua apuna käyttäen.
Digitalisaatio oli vastausten mukaan muuttanut varhaiskasvatuksen työmenetelmiä sekä toimintatapoja. Digitalisaation nähtiin monipuolistuttaneen sekä rikastuttaneen varhaiskasvatuksen työmenetelmiä. Suurimpina hyötyinä koettiin paperitöiden väheneminen, ajan säästyminen, viestinnän helpottuminen sekä tiedon hankinnan helppous. Digitalisaation haittoina puolestaan koettiin laitteiden toimimattomuus, ruutuajan lisääntyminen sekä laitteiden käytön osaamattomuus. Digitalisaatio näkyy varhaiskasvatuksen arjessa monin eri tavoin. Se on tuonut varhaiskasvattajille uusia työmenetelmiä sekä osaltaan näin helpottanut työntekoa. Digitalisaation haitat ovat myös kuitenkin näkyvissä varhaiskasvatuksen arjessa. Koska digitalisaatio tulee olemaan pysyvä osa varhaiskasvatusta, on tärkeää, että varhaiskasvattajille annetaan mahdollisuuksia osallistua erilaisiin koulutuksiin, jotka tukevat ja ylläpitävät digitaalista osaamista.
Saimme luotua tietopaketin digitalisaation vaikutuksista varhaiskasvatuksessa. Luumäen varhaiskasvattajat voivat hyödyntää tätä työssään tarvittaessa. Opinnäytetyön jatkotutkimusideaksi nousi kartoitus kasvattajien nykyisistä digitaalisista taidoista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin Webropol-ohjelman avulla laaditulla strukturoimattomalla sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin vastaajille yleisenä internet- linkkinä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä teemoittelua apuna käyttäen.
Digitalisaatio oli vastausten mukaan muuttanut varhaiskasvatuksen työmenetelmiä sekä toimintatapoja. Digitalisaation nähtiin monipuolistuttaneen sekä rikastuttaneen varhaiskasvatuksen työmenetelmiä. Suurimpina hyötyinä koettiin paperitöiden väheneminen, ajan säästyminen, viestinnän helpottuminen sekä tiedon hankinnan helppous. Digitalisaation haittoina puolestaan koettiin laitteiden toimimattomuus, ruutuajan lisääntyminen sekä laitteiden käytön osaamattomuus. Digitalisaatio näkyy varhaiskasvatuksen arjessa monin eri tavoin. Se on tuonut varhaiskasvattajille uusia työmenetelmiä sekä osaltaan näin helpottanut työntekoa. Digitalisaation haitat ovat myös kuitenkin näkyvissä varhaiskasvatuksen arjessa. Koska digitalisaatio tulee olemaan pysyvä osa varhaiskasvatusta, on tärkeää, että varhaiskasvattajille annetaan mahdollisuuksia osallistua erilaisiin koulutuksiin, jotka tukevat ja ylläpitävät digitaalista osaamista.
Saimme luotua tietopaketin digitalisaation vaikutuksista varhaiskasvatuksessa. Luumäen varhaiskasvattajat voivat hyödyntää tätä työssään tarvittaessa. Opinnäytetyön jatkotutkimusideaksi nousi kartoitus kasvattajien nykyisistä digitaalisista taidoista.