Markkinointisuunnitelma Teuvan kunnan kirjastolle
Erlands, Kim (2021)
Erlands, Kim
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Teuvan kunnan kirjastolle markkinointisuunnitelma, jolla voitaisiin tehostaa kirjaston ja sen palveluiden markkinointia, sillä kirjastolla ei ole entuudestaan omaa markkinointisuunnitelmaa. Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka pohjalta luotiin markkinointisuunnitelma.
Työ koostuu teoriaosasta ja asiakaskyselystä. Teoriaosassa käsitellään Teuvan kuntaa, sen kirjastoa ja yleistä teoriaa markkinointiin liittyen lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Kyselyn tuloksia käsittelevässä osassa avataan kyselylomakkeen tuloksia ja pohditaan, mitä Teuvan kirjaston markkinointisuunnitelmaan tulisi sisältyä.
Kyselyyn vastasi 151 teuvalaista. Lomakkeessa kysyttiin vastaajilta heidän kirjaston käyttötavoistaan ja mitä mieltä he ovat kirjaston markkinoinnista. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että teuvalaisten mielestä kirjasto markkinoi itseään keskiverrosti. Vastaajat haluaisivat kirjaston hyödyntävän enemmän sosiaalista mediaa tiedottamiseen uutuuksista ja tapahtumista.
Opinnäytetyön tulokseksi laadittiin markkinointisuunnitelma, joka painottuu sosiaalisen median kanavien parannettuun hyödyntämiseen kirjaston palvelujen ja aineistojen markkinoinnissa. Suunnitelmasta käy ilmi, millä tavoin kirjaston markkinointia tulisi tehostaa ja mitä kanavia tulisi käyttää tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma otettaisiin käyttöön maaliskuussa 2021.
Työ koostuu teoriaosasta ja asiakaskyselystä. Teoriaosassa käsitellään Teuvan kuntaa, sen kirjastoa ja yleistä teoriaa markkinointiin liittyen lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Kyselyn tuloksia käsittelevässä osassa avataan kyselylomakkeen tuloksia ja pohditaan, mitä Teuvan kirjaston markkinointisuunnitelmaan tulisi sisältyä.
Kyselyyn vastasi 151 teuvalaista. Lomakkeessa kysyttiin vastaajilta heidän kirjaston käyttötavoistaan ja mitä mieltä he ovat kirjaston markkinoinnista. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että teuvalaisten mielestä kirjasto markkinoi itseään keskiverrosti. Vastaajat haluaisivat kirjaston hyödyntävän enemmän sosiaalista mediaa tiedottamiseen uutuuksista ja tapahtumista.
Opinnäytetyön tulokseksi laadittiin markkinointisuunnitelma, joka painottuu sosiaalisen median kanavien parannettuun hyödyntämiseen kirjaston palvelujen ja aineistojen markkinoinnissa. Suunnitelmasta käy ilmi, millä tavoin kirjaston markkinointia tulisi tehostaa ja mitä kanavia tulisi käyttää tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma otettaisiin käyttöön maaliskuussa 2021.