Työnantajamielikuvan rakentaminen sosiaalisessa mediassa: Case yritys X
Aalto, Emilia (2021)
Aalto, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työnantajamielikuvan rakentaminen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle IT-alan yritykselle X, ja sen tavoitteena oli kehittää viestintää yrityksen työnantajamielikuvasta. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten sisäistä työnantajamielikuvaa voi tuoda sosiaalisessa mediassa esille luoden yritykselle positiivista yritysbrändiä ja mainetta.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka teoriapohjana käytettiin olemassa olevaa kirjallisuutta, tutkimuksia sekä työnantajamielikuvaan liittyviä tieteellisiä artikkeleita. Opinnäytetyön viitekehys muodostui teoriasta, joka käsitteli brändin syntymistä, merkitystä ja viestintää. Viitekehyksessä kartoitettiin myös sisältöstrategian hyötyjä sekä word of mouth -markkinoinnin mahdollisuuksia yrityksen sosiaalisen median viestinnässä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksessä työskenteleviä henkilöitä yrityksen työnantajamielikuvasta.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksessä on positiivinen sisäinen työnantajamielikuva. Mielikuvan ulkoiseen viestintään kaivataan suunnitelmallisuutta ja aktiivisuutta. Haastateltujen henkilöiden mukaan yrityksen sosiaalisessa mediassa voitaisiin tuoda esille yrityksessä vallitsevaa rentoa ilmapiiriä työnantajamielikuvan parantamisen keinona. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksellä on erilaisia kohderyhmiä eri sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli, että työnantajamielikuva rakentuu viestinnässä yrityksen sisältä ulospäin, ja että viestinnän rehellisyys on tärkeää. Mielikuvan kehittäminen aloitetaan yrityksen nykyisten työntekijöiden hyvinvoinnista. Työnantajamielikuvan viestintää on hyödyllistä suunnitella ja mitata tavoitteiden saavuttamista. Sosiaalisen median sisältöjä tulisi suunnitella kohderyhmien erilaisten tarpeiden mukaan. Työnantajamielikuvaa parantava viestintä on yleisöä kiinnostavaa; se kannustaa jakamiseen ja keskusteluun ja antaa näkymän yrityksen todelliseen työkulttuuriin.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka teoriapohjana käytettiin olemassa olevaa kirjallisuutta, tutkimuksia sekä työnantajamielikuvaan liittyviä tieteellisiä artikkeleita. Opinnäytetyön viitekehys muodostui teoriasta, joka käsitteli brändin syntymistä, merkitystä ja viestintää. Viitekehyksessä kartoitettiin myös sisältöstrategian hyötyjä sekä word of mouth -markkinoinnin mahdollisuuksia yrityksen sosiaalisen median viestinnässä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksessä työskenteleviä henkilöitä yrityksen työnantajamielikuvasta.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksessä on positiivinen sisäinen työnantajamielikuva. Mielikuvan ulkoiseen viestintään kaivataan suunnitelmallisuutta ja aktiivisuutta. Haastateltujen henkilöiden mukaan yrityksen sosiaalisessa mediassa voitaisiin tuoda esille yrityksessä vallitsevaa rentoa ilmapiiriä työnantajamielikuvan parantamisen keinona. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksellä on erilaisia kohderyhmiä eri sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli, että työnantajamielikuva rakentuu viestinnässä yrityksen sisältä ulospäin, ja että viestinnän rehellisyys on tärkeää. Mielikuvan kehittäminen aloitetaan yrityksen nykyisten työntekijöiden hyvinvoinnista. Työnantajamielikuvan viestintää on hyödyllistä suunnitella ja mitata tavoitteiden saavuttamista. Sosiaalisen median sisältöjä tulisi suunnitella kohderyhmien erilaisten tarpeiden mukaan. Työnantajamielikuvaa parantava viestintä on yleisöä kiinnostavaa; se kannustaa jakamiseen ja keskusteluun ja antaa näkymän yrityksen todelliseen työkulttuuriin.