Opetuslaitteen suunnittelu ja mallintaminen
Mäkelä, Miko (2020)
Mäkelä, Miko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094473
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulun lehtorit Ville Jouppila sekä Mikko Korpela totesivat olevan aika päivittää koulun opetuskalustoa. Tämä opinnäytetyö luotiin palvelemaan tätä tarkoitusta.
Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa TAMK:lle korvaava opetuslaite vanhan tilalle. Siitä haluttiin modulaarinen, jotta sitä voisi käyttää tulevaisuudessa mahdollisimman monessa opetustilanteessa. Lopputuotteen tulisi siis olla helposti päivitettävissä ja muokattavissa monimuotoisesti eri opetustilanteita vastaavaksi. Lopputuotetta käytetään pääasiallisesti logiikan käytön perusopetuksessa, mutta sitä voidaan käyttää syventävissä opinnoissa pienillä muutoksilla.
Paperisen raakaluonnoksen jälkeen suunnitteluohjelmaksi valittiin Siemens NX 12 ja sen Mechatronics Concept Designer (MCD) -sovellus, jolla simuloitiin tuote ja sen osaset. Valmiin mallinnuksen jälkeen kaaviot luovutettiin tilaajalle loppujalostusta varten.
Tuloksena saatiin valmis simuloitava 3D-malli tilaajalle. Saman tuoteperheen ohjelmat puhuvat joustavasti keskenään. Opetuslaitteen suunnittelu sekä toteutus oli sujuvaa eikä takapakkeja tai ongelmia juurikaan esiintynyt.
Opetuslaite vapauttaa tilaa ja resursseja, sillä nykyisin ei kaikille ole omaa opetuslaitetta. Nyt luodun virtuaalimallin ansiosta, on jatkossa mahdollista kehittää opetusta siten, että osa harjoituksista voitaisiin järjestää virtuaalisesti. Lisänä voi MCD:tä hyödyntää osiltaan layout suunnittelussa. Itse lisäisin tälle sovellukselle, oman opetuskurssin tai opetustunteja esimerkiksi samaan kurssiin, jossa opiskellaan NX mallinnusohjelmaa. Tulevaisuudessa näen tämän kaltaisten sovellusten tärkeyden lisääntyvän, kun suunnittelu- ja tuotantokulut halutaan ajaa minimiin ja tehostaa yrityksen toimintaa.
Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa TAMK:lle korvaava opetuslaite vanhan tilalle. Siitä haluttiin modulaarinen, jotta sitä voisi käyttää tulevaisuudessa mahdollisimman monessa opetustilanteessa. Lopputuotteen tulisi siis olla helposti päivitettävissä ja muokattavissa monimuotoisesti eri opetustilanteita vastaavaksi. Lopputuotetta käytetään pääasiallisesti logiikan käytön perusopetuksessa, mutta sitä voidaan käyttää syventävissä opinnoissa pienillä muutoksilla.
Paperisen raakaluonnoksen jälkeen suunnitteluohjelmaksi valittiin Siemens NX 12 ja sen Mechatronics Concept Designer (MCD) -sovellus, jolla simuloitiin tuote ja sen osaset. Valmiin mallinnuksen jälkeen kaaviot luovutettiin tilaajalle loppujalostusta varten.
Tuloksena saatiin valmis simuloitava 3D-malli tilaajalle. Saman tuoteperheen ohjelmat puhuvat joustavasti keskenään. Opetuslaitteen suunnittelu sekä toteutus oli sujuvaa eikä takapakkeja tai ongelmia juurikaan esiintynyt.
Opetuslaite vapauttaa tilaa ja resursseja, sillä nykyisin ei kaikille ole omaa opetuslaitetta. Nyt luodun virtuaalimallin ansiosta, on jatkossa mahdollista kehittää opetusta siten, että osa harjoituksista voitaisiin järjestää virtuaalisesti. Lisänä voi MCD:tä hyödyntää osiltaan layout suunnittelussa. Itse lisäisin tälle sovellukselle, oman opetuskurssin tai opetustunteja esimerkiksi samaan kurssiin, jossa opiskellaan NX mallinnusohjelmaa. Tulevaisuudessa näen tämän kaltaisten sovellusten tärkeyden lisääntyvän, kun suunnittelu- ja tuotantokulut halutaan ajaa minimiin ja tehostaa yrityksen toimintaa.