”Pohditaan enemmän vanhempien kanssa yhdessä asioita” : Mannerheimin Lastensuojeluliiton mentalisaatioperustaisen vanhempainryhmän ohjaajakoulutuksen käyneiden ammattilaisten kokemuksia koulutuksen merkityksestä
Salminen, Taina (2021)
Salminen, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084419
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Vahvuutta vanhemmuuteen® ja Lapsi mielessä® -vanhempainryhmien ohjaajakoulutuksen käyneet sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset kertovat koulutuksen merkityksestä sekä millaista jatkokoulutusta tai muuta tukea he kokevat tarvitsevansa ylläpitämään koulutuksesta saamaansa reflektiivistä työotetta. Tutkimuksellisen työn tavoitteena oli saada tietoa koulutuksen kehittämistä varten. Työn tilaaja oli yksi MLL:n piirijärjestöistä.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Keskeisenä tietoperustana käsiteltiin mentalisaatioteoriaa, reflektiivistä kykyä ja reflektiivistä työotetta sekä koulutuksen ja vanhempainryhmien toimintaa ja tavoitteita.
Tutkimustulosten mukaan koulutuksen kerrottiin olleen merkityksellinen ammattilaisten työlle ja ammatillisuudelle sekä ryhmätoiminnan olevan merkityksellistä vanhemmille. Tukea koettiin tarvittavan pääosin omalta työorganisaatiolta. Johtopäätöksenä todetaan koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti ammattilaisiin sekä vanhempainryhmien kautta vanhempiin. Ryhmätoiminnan toteutumiseksi työorganisaatioissa tarvitaan lisää ymmärrystä ennaltaehkäisevän toiminnan merkityksestä lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin. The aim of this thesis was to explore the views of the social welfare, health care, and education professionals who have participated in the mentalization-based Families First group leader training of Mannerheim League for Child Welfare (MLL): Vahvuutta vanhemmuuteen® and Lapsi mielessä® group leader training, regarding the importance of the training. In addition, the aim was to explore what kind of further training or other support they need in order to maintain the reflective approach to work they gained in the training. The purpose of this research-based thesis was to gather information for the development of the training. The commissioner was one of the MLL´s district organizations.
A qualitative research method was used, and the data were collected using an online survey. The theoretical background deals with mentalization theory, reflective functioning, reflective approach to work, and the operation and aims of the training and the parent groups.
The results show that the training was significant to the work and professionality of the professionals and the group activities were important to the parents. The respondents told they mostly needed support from their own work organizations. It is concluded that the training has had positive effects on the professionals, and on the parents, through the parent groups. In order to implement parent groups, the work organizations need to have more understanding about the significance of preventive activity to the well-being of children and families.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Keskeisenä tietoperustana käsiteltiin mentalisaatioteoriaa, reflektiivistä kykyä ja reflektiivistä työotetta sekä koulutuksen ja vanhempainryhmien toimintaa ja tavoitteita.
Tutkimustulosten mukaan koulutuksen kerrottiin olleen merkityksellinen ammattilaisten työlle ja ammatillisuudelle sekä ryhmätoiminnan olevan merkityksellistä vanhemmille. Tukea koettiin tarvittavan pääosin omalta työorganisaatiolta. Johtopäätöksenä todetaan koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti ammattilaisiin sekä vanhempainryhmien kautta vanhempiin. Ryhmätoiminnan toteutumiseksi työorganisaatioissa tarvitaan lisää ymmärrystä ennaltaehkäisevän toiminnan merkityksestä lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin.
A qualitative research method was used, and the data were collected using an online survey. The theoretical background deals with mentalization theory, reflective functioning, reflective approach to work, and the operation and aims of the training and the parent groups.
The results show that the training was significant to the work and professionality of the professionals and the group activities were important to the parents. The respondents told they mostly needed support from their own work organizations. It is concluded that the training has had positive effects on the professionals, and on the parents, through the parent groups. In order to implement parent groups, the work organizations need to have more understanding about the significance of preventive activity to the well-being of children and families.