Hermoston tasapainoa tukeva liikeharjoittelu kasvuikäisten toiminnallisten neurologisten oireiden kuntoutuksessa
Marttunen, Moona; Lipponen, Miia; Vainio, Saija (2021)
Marttunen, Moona
Lipponen, Miia
Vainio, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084390
Tiivistelmä
Toiminnallisilla oireilla tarkoitetaan psykologisiin stressitekijöihin liittyviä oireita, joita ei ole tuotettu tarkoituksenmukaisesti. Toiminnallisiksi neurologisiksi oireiksi luetaan muun muassa päänsäryt, migreeni, ei-epileptiset kohtaukset ja huimaus. Aihepiirin ollessa laaja, rajattiin työ koskemaan lasten ja nuorten toiminnallisia neurologisia häiriöitä ja tarkastelun kohteeksi valikoitui oireilu päänsäryn ja migreenin muodossa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Päijät-Hämeen keskussairaalan Lasten ja nuorten neurologian poliklinikan toimeksiannosta. Työn tarkoituksena oli soveltaa jo olemassa olevaa tutkittua tietoa käytäntöön nuorten toiminnallisista neurologisista oireista omatoimisen harjoitteluohjelman muodossa. Omatoimisten harjoitteiden avulla pyritään laskemaan oireiden taustalla olevaa kehon stressitilaa eli hermoston ylivirittyneisyyttä ja vähentämään oireiden esiintyvyyttä. Opinnäyte-työn tavoitteena oli luoda laadukas itseharjoitteluun soveltuva materiaali osaksi toiminnallisten neurologisten oireiden kuntoutusta.
Työn kirjalliseen osioon koottiin tietoa hermoston ja aivojen kehityksestä, toiminnallisten neurologisten häiriöiden syntyyn vaikuttavista tekijöistä ja oirekuvasta sekä keskeisimmistä hoitomuodoista. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista mallia, joka sisältää ajatuksen työn huolellisesta suunnittelusta, työn vaiheistuksesta, toiminnassa oppimisesta, osallisuudesta, tutkimuksellisesta kehittämisotteesta sekä monipuolisesta menetelmäosaamisesta. Toiminnallisena tuotoksena syntyi omaharjoitteluvideo, jossa esitetään itsenäisesti toteutettavia dynaamisia liikeharjoitteita toiminnallisista neurologisista oireista kärsiville nuorille.
Toiminnalliseen oireiluun liittyvät ongelmat muodostavat jatkumon vaikeista häiriöistä jokapäiväisiin kipuihin. Monet hoitamattomista kasvuikäisistä joutuvat elämään oireidensa kanssa vielä aikuisiässäkin, jolloin uhkana on, että heistä tulee terveyspalveluiden suurkuluttajia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Päijät-Hämeen keskussairaalan Lasten ja nuorten neurologian poliklinikan toimeksiannosta. Työn tarkoituksena oli soveltaa jo olemassa olevaa tutkittua tietoa käytäntöön nuorten toiminnallisista neurologisista oireista omatoimisen harjoitteluohjelman muodossa. Omatoimisten harjoitteiden avulla pyritään laskemaan oireiden taustalla olevaa kehon stressitilaa eli hermoston ylivirittyneisyyttä ja vähentämään oireiden esiintyvyyttä. Opinnäyte-työn tavoitteena oli luoda laadukas itseharjoitteluun soveltuva materiaali osaksi toiminnallisten neurologisten oireiden kuntoutusta.
Työn kirjalliseen osioon koottiin tietoa hermoston ja aivojen kehityksestä, toiminnallisten neurologisten häiriöiden syntyyn vaikuttavista tekijöistä ja oirekuvasta sekä keskeisimmistä hoitomuodoista. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista mallia, joka sisältää ajatuksen työn huolellisesta suunnittelusta, työn vaiheistuksesta, toiminnassa oppimisesta, osallisuudesta, tutkimuksellisesta kehittämisotteesta sekä monipuolisesta menetelmäosaamisesta. Toiminnallisena tuotoksena syntyi omaharjoitteluvideo, jossa esitetään itsenäisesti toteutettavia dynaamisia liikeharjoitteita toiminnallisista neurologisista oireista kärsiville nuorille.
Toiminnalliseen oireiluun liittyvät ongelmat muodostavat jatkumon vaikeista häiriöistä jokapäiväisiin kipuihin. Monet hoitamattomista kasvuikäisistä joutuvat elämään oireidensa kanssa vielä aikuisiässäkin, jolloin uhkana on, että heistä tulee terveyspalveluiden suurkuluttajia.