Maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskeluun vaikuttavat tekijät LAB-ammattikorkeakoulussa Lappeenrannassa
Dimitrova, Sevdalina (2021)
Dimitrova, Sevdalina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on ajankohtainen koska sitä ei ole tutkittu LAB-ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena on kuvata maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemuksia sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi opiskelemisesta LAB-ammattikorkeakoulussa Lappeenrannassa. Tavoitteena on tuoda tietoa maahanmuuttajien opiskelua estävistä ja edistävistä tekijöistä ja niiden vaikutuksista opiskeluun sekä siitä, miten vuorovaikutus vaikuttaa opiskelussa menestymiseen ja minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on opintomenetelmistä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat maahanmuuttajat, jotka opiskelevat sairaan- ja terveydenhoitajiksi Lappeenrannassa LAB-ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalalla. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat ne maahanmuuttajaopiskelijat, jotka opiskelevat suomalaistaustaisten opiskelijoiden kanssa samassa ryhmässä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kolme opiskelijaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin yhteydessä aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksien mukaan tuli esille kaksi opiskeluun vaikuttavaa päätekijääluokkaa: opiskelua tukevat tekijät ja opiskelua vaikeuttavat tekijät. Opiskelua tukevat tekijät edistävät oppimista ja sen seurauksena on nähtävissä oman motivaation kautta tapahtunutta onnistumista. Opiskelua vaikeuttavat tekijät estävät oppimista, mikä voi johtaa opiskelun keskeyttämiseen. Maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskelua estävien tekijöiden huomioiminen ja niiden hoitaminen helpottaa ja myötävaikuttaa koko koulutuksen onnistumista ja sen kautta maahanmuuttajaopiskelijoiden elämän laadun parantumista suomalaisessa yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat maahanmuuttajat, jotka opiskelevat sairaan- ja terveydenhoitajiksi Lappeenrannassa LAB-ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalalla. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat ne maahanmuuttajaopiskelijat, jotka opiskelevat suomalaistaustaisten opiskelijoiden kanssa samassa ryhmässä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kolme opiskelijaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin yhteydessä aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksien mukaan tuli esille kaksi opiskeluun vaikuttavaa päätekijääluokkaa: opiskelua tukevat tekijät ja opiskelua vaikeuttavat tekijät. Opiskelua tukevat tekijät edistävät oppimista ja sen seurauksena on nähtävissä oman motivaation kautta tapahtunutta onnistumista. Opiskelua vaikeuttavat tekijät estävät oppimista, mikä voi johtaa opiskelun keskeyttämiseen. Maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskelua estävien tekijöiden huomioiminen ja niiden hoitaminen helpottaa ja myötävaikuttaa koko koulutuksen onnistumista ja sen kautta maahanmuuttajaopiskelijoiden elämän laadun parantumista suomalaisessa yhteiskunnassa.