Rakentamisen prosessi sähköautojen latauspisteille Lehto Asunnot Oy:llä
Kaikko, Katja (2021)
Kaikko, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074324
Tiivistelmä
Tässä työssä kerrotaan Lehto Asunnot Oy:n sähköauton latauskonseptista. Sen tarkoituksena on ohjeistaa latauslaitteiston rakentamisessa läpi Lehto Asuntojen rakentamisen prosessin, johon kuuluu hankekehitys, suunnittelu ja toteutus.
Työn aikana tutustuttiin Lehto Asuntojen sisäisiin dokumentteihin ja ohjeistuksiin sekä laitevalmistajien esitteisiin ja koottiin niiden perusteella ohjeistus latauslaitteiden rakentamiselle. Työssä esitellään teorian tukena latausratkaisut kahdessa Lehto Asunnoilla rakenteilla olevassa kohteessa.
Työssä muodostui latausasemien toteuttamiseen pääpiirteittäin seuraavanlainen ohjeistus.
Hankekehityksessä myydään Lehto Asuntojen sähköauton latauskonseptin mukainen autopaikoitusalue asiakkaalle Harju Elekterin tuotteilla ja IGL-Technologiesin järjestelmällä. Hankekehityksessä määritellään varustuksen taso asiakkaan toiveiden mukaisesti mutta autopaikoitusalueelle kaapeloidaan vähintään varaukset latauslaitteistoille.
Suunnittelussa lasketaan autopaikoitusalueen aiheuttama kuorma ja otetaan se huomioon rakennuksen liittymässä. Poikkeuksia lukuun ottamatta autopaikoitusalueen syöttö tulee kiinteistökeskukselta ja syöttöryhmien kaapelointi toteutetaan PEX-eristeisellä kaapelilla. Laitteita ei ketjuteta peräkkäin kuutta autopaikkaa enempää ja johdon ylikuormitussuojana käytetään mahdollisuuksien mukaan tulppasulakkeita.
Toteutuksen työmaalla hoitaa sähköurakoitsija laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti. Kuormien tasaamiseksi vaiheita tulee laitteissa kierrättää ja vaihejärjestys kirjata kuormanhallinnan ohjelmaan käyttöönotossa. Käyttöönotossa määritetään älykäskuormanhallinta.
Yhtenäistetyt toimintatavat ja sopimuslaitteistot ovat yksi keino Lehto Asunnoilla rakentaa kustannustehokkaasti. Tässä työssä yhteen koottu ohjeistus sähköauton latausjärjestelmien rakentamisesta tulee ohjaamaan Lehto Asunnoilla rakentamisprosessin eri vaiheissa työskentelevien ammattilaisten toimintaa. Koska sähköauton latauslaitteistojen rakentaminen on vielä hyvin uutta lainsäädännöltään ja kysynnältään, tulee tämä ohjeistus vielä muokkaantumaan useaan otteeseen kokemuksen ja tietämyksen kasvaessa.
Työn aikana tutustuttiin Lehto Asuntojen sisäisiin dokumentteihin ja ohjeistuksiin sekä laitevalmistajien esitteisiin ja koottiin niiden perusteella ohjeistus latauslaitteiden rakentamiselle. Työssä esitellään teorian tukena latausratkaisut kahdessa Lehto Asunnoilla rakenteilla olevassa kohteessa.
Työssä muodostui latausasemien toteuttamiseen pääpiirteittäin seuraavanlainen ohjeistus.
Hankekehityksessä myydään Lehto Asuntojen sähköauton latauskonseptin mukainen autopaikoitusalue asiakkaalle Harju Elekterin tuotteilla ja IGL-Technologiesin järjestelmällä. Hankekehityksessä määritellään varustuksen taso asiakkaan toiveiden mukaisesti mutta autopaikoitusalueelle kaapeloidaan vähintään varaukset latauslaitteistoille.
Suunnittelussa lasketaan autopaikoitusalueen aiheuttama kuorma ja otetaan se huomioon rakennuksen liittymässä. Poikkeuksia lukuun ottamatta autopaikoitusalueen syöttö tulee kiinteistökeskukselta ja syöttöryhmien kaapelointi toteutetaan PEX-eristeisellä kaapelilla. Laitteita ei ketjuteta peräkkäin kuutta autopaikkaa enempää ja johdon ylikuormitussuojana käytetään mahdollisuuksien mukaan tulppasulakkeita.
Toteutuksen työmaalla hoitaa sähköurakoitsija laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti. Kuormien tasaamiseksi vaiheita tulee laitteissa kierrättää ja vaihejärjestys kirjata kuormanhallinnan ohjelmaan käyttöönotossa. Käyttöönotossa määritetään älykäskuormanhallinta.
Yhtenäistetyt toimintatavat ja sopimuslaitteistot ovat yksi keino Lehto Asunnoilla rakentaa kustannustehokkaasti. Tässä työssä yhteen koottu ohjeistus sähköauton latausjärjestelmien rakentamisesta tulee ohjaamaan Lehto Asunnoilla rakentamisprosessin eri vaiheissa työskentelevien ammattilaisten toimintaa. Koska sähköauton latauslaitteistojen rakentaminen on vielä hyvin uutta lainsäädännöltään ja kysynnältään, tulee tämä ohjeistus vielä muokkaantumaan useaan otteeseen kokemuksen ja tietämyksen kasvaessa.