Rajoitelaskenta Pythonilla
Kopra, Jesse (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tekoälyä, rajoitelaskentaa ja sen soveltuvuutta opetukseen. Työssä esitellään kolme eri tapaa ratkaista rajoitelaskentaongelmia käyttäen Python-ohjelmointikieltä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen tietojenkäsittelyn opettaja Tommi Lahti, joka halusi lisätietoa siitä, miten rajoitelaskenta sopisi parhaiten opetettavaksi.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tietopohjana ovat tekoälyyn ja rajoitelaskentaan liittyvä kirjallisuus sekä työssä käytettyjen Python-kirjastojen tarjoamat dokumentaatiot. Kirjastoja vertaillaan läpikäymällä saman ongelman ratkaiseminen eri tavoin. Yksi kirjastoista tehdään itse, ja sitä käydään läpi perusteellisemmin kuin kahta muuta.
Työn johtopäätöksenä todetaan, että itserakennettu Python-kirjasto on opettavaisin, jos pääpaino opetuksessa on rajoitelaskennalla. Kaksi muuta kirjastoa, pyDatalog ja PyCSP3 tarjoavat tehokkaat ja helposti opittavat ratkaisumenetelmät, joiden käyttöä opetuksessa voidaan harkita, jos opetuksessa keskitytään tekoälyyn yleisemmällä tasolla.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tietopohjana ovat tekoälyyn ja rajoitelaskentaan liittyvä kirjallisuus sekä työssä käytettyjen Python-kirjastojen tarjoamat dokumentaatiot. Kirjastoja vertaillaan läpikäymällä saman ongelman ratkaiseminen eri tavoin. Yksi kirjastoista tehdään itse, ja sitä käydään läpi perusteellisemmin kuin kahta muuta.
Työn johtopäätöksenä todetaan, että itserakennettu Python-kirjasto on opettavaisin, jos pääpaino opetuksessa on rajoitelaskennalla. Kaksi muuta kirjastoa, pyDatalog ja PyCSP3 tarjoavat tehokkaat ja helposti opittavat ratkaisumenetelmät, joiden käyttöä opetuksessa voidaan harkita, jos opetuksessa keskitytään tekoälyyn yleisemmällä tasolla.