Osaamisen kehittäminen tulevaisuudessa : case pankki X
Kunnas, Riikka (2021)
Kunnas, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella osaamisen kehittämistä ja erityisesti kohdistuen finanssialaan, sillä toimeksiantajana toimi Pankki X. Osaamisen kehittämisen keinojen lisäksi tarkoitus oli selvittää myös laajemmin, mistä osaaminen ja oppiminen koostuvat sekä mitkä kaikki asiat osaamisen kehittämiseen vaikuttavat. Lisäksi tavoitteena oli luoda uusia näkökulmia toimeksiantajan osaamisen kehittämiseen tulevaisuuden tarpeet huomioiden.
Tutkimusosio toteutettiin case-tutkimuksena, jonka pohjana toimi teoreettinen viitekehys. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tarkastelemalla mitä oppiminen ja osaaminen tarkoittaa, kuinka psykologia vaikuttaa oppimiseen, miten työssä voidaan oppia, kuinka osaamista johdetaan sekä miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa oppimiseen ja kuinka puolestaan ketteryys toimii apuna muutoksessa myös osaamiseen liittyvissä asioissa. Seuraavassa osassa käsiteltiin osaamisen kehittämisen keinoja sekä nykyajan työelämän osaamisvaatimuksia. Case-osassa luotiin toimeksiantajayritykselle erilaisia kehitysideoita juuri heidän osaamisensa kehittämiseen.
Työn tuloksena syntyi hyvin kattava selvitys osaamisen kehittämisestä eri näkökulmista, ja tärkeimmiksi teemoiksi nousivat oppimiskulttuurin luominen organisaatioon, sisäisen motivaation tärkeys, poisoppimisen taidon merkitys muutoksessa sekä yhdessä kehittyminen.
Tuloksia tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksen osaamisen kehittämisen suunnittelussa ja ideoinnissa. Tästä opinnäytetyöstä saa myös jokainen itselleen vinkkejä sekä ideoita siihen, miten kehittää omaa osaamistaan ja ennen kaikkea ymmärrystä siihen, mitkä kaikki asiat oppimiseen vaikuttavat. Opinnäytetyötä voidaan siis käyttää hyödyksi opetustarkoituksessa.
Tutkimusosio toteutettiin case-tutkimuksena, jonka pohjana toimi teoreettinen viitekehys. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tarkastelemalla mitä oppiminen ja osaaminen tarkoittaa, kuinka psykologia vaikuttaa oppimiseen, miten työssä voidaan oppia, kuinka osaamista johdetaan sekä miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa oppimiseen ja kuinka puolestaan ketteryys toimii apuna muutoksessa myös osaamiseen liittyvissä asioissa. Seuraavassa osassa käsiteltiin osaamisen kehittämisen keinoja sekä nykyajan työelämän osaamisvaatimuksia. Case-osassa luotiin toimeksiantajayritykselle erilaisia kehitysideoita juuri heidän osaamisensa kehittämiseen.
Työn tuloksena syntyi hyvin kattava selvitys osaamisen kehittämisestä eri näkökulmista, ja tärkeimmiksi teemoiksi nousivat oppimiskulttuurin luominen organisaatioon, sisäisen motivaation tärkeys, poisoppimisen taidon merkitys muutoksessa sekä yhdessä kehittyminen.
Tuloksia tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksen osaamisen kehittämisen suunnittelussa ja ideoinnissa. Tästä opinnäytetyöstä saa myös jokainen itselleen vinkkejä sekä ideoita siihen, miten kehittää omaa osaamistaan ja ennen kaikkea ymmärrystä siihen, mitkä kaikki asiat oppimiseen vaikuttavat. Opinnäytetyötä voidaan siis käyttää hyödyksi opetustarkoituksessa.