Visuaalisdigitaalinen dokumentointi ryhmätyönohjausten tukena
Jonsson, Kari (2021)
Jonsson, Kari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064263
Tiivistelmä
Työnohjaukset mielletään perinteisesti luottamuksellisiksi keskusteluiksi, minkä vuoksi on ymmärrettävää, ettei niitä ole juurikaan dokumentoitu. Samaan aikaan ryhmätyönohjauksissa on ollut havaittavissa niiden keskustelun sirpaleisuus, jota on ajoittain haastavaa seurata. Syntyykin epäily, mitä osallistujat saavat tapaamisista. Saman havaitsi monikulttuurisesta työnohjauksesta väitellyt Aija Niemelä (2019, 66), joka totesi työnohjauksen vaikuttavuuden dokumentoinnin olevan niukkaa. Käsitykseni on, että asiakkaille jää varsin vähän konkreetista dokumentaatiota ryhmätyönohjauksista. Kuitenkin työnohjaukset mielletään oppimisprosesseiksi, josta niiden kustantaja ja osallistujat odottavat tuloksia. Tämän vuoksi olen käyttänyt pitkään kehittämääni, osallistujille lähetettävää visuaalisdigitaalista dokumentaatiota.
Tämän opinnäytetyö tutkii kehittämääni dokumentaatiotapaa. Tutkimuskysymyksinä on selvittää asiakaskokemusten avulla dokumentaatiotavan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta työnohjauksien tukena sekä sen kehittämiskohteita. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen työelämän kehittämishanke, jonka on tilannut Työyhteisövalmennus K.Jonsson oy. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu asiakashaastatteluina. Aineistoa varten on haastateltu kymmentä asiakasta kahdeksasta eri yksiköstä, joilla on kokemus dokumentaatiotavan käytöstä. Työyksiköt on rajattu koskemaan sosiaali-, terveys-, päihde- ja mielenterveysalan yksiköitä. Haastateltavat ryhmät edustavat esimies-, ryhmä- ja yhteisötyönohjausasiakkuuksia Varsinais-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta.
Aineisto luokiteltiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä, jonka tuloksina havaittiin dokumentaatiotavan olevan uusi työkalu ryhmätyönohjauksissa. Dokumentaatio jäsentää ja tiivistää työnohjauksia. Se tukee työnohjauksien tavoitteellisuutta ja perustehtävälähtöisyyttä. Dokumentaatio auttaa keskittymään ja pysymään valitussa teemassa. Työtapa tekee näkyväksi keskustelua sekä tukee moniäänistä puhetta. Dokumentaatio yhdistää eri oppimisen kanavia hahmottamisen ja oppimisen tukena. Kirjaaminen koetaan erilaisia mielipiteitä arvostavana ja tasa-arvoistavana työkaluna, joka herättää osallistujien uteliaisuuden ja aktivoi kysymään tarkennuksia. Suhtautuminen dokumentaation on neutraalia tai positiivista ja sen ei koeta vaikuttavan tapaamisen vuorovaikutukseen tai läsnäoloon negatiivisesti. Dokumentaatio toimii muistin apuna ja jättää konkreettisen jäljen työskentelyistä, joihin on mahdollisuus palata. Kerääntyvät dokumentit muodostavat ryhmätyönohjauksen prosessiportfolion, joka toimii prosessin arvioinnin ja työyksikön kehittämisen tukena. Dokumentaatiota käyttöön otettaessa täytyy huomioida sen tietoturvan pelisäännöt. Dokumentaatio näyttää olevan ryhmätyönohjauksen laatua parantava vaikuttava tuki.
Tämän opinnäytetyö tutkii kehittämääni dokumentaatiotapaa. Tutkimuskysymyksinä on selvittää asiakaskokemusten avulla dokumentaatiotavan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta työnohjauksien tukena sekä sen kehittämiskohteita. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen työelämän kehittämishanke, jonka on tilannut Työyhteisövalmennus K.Jonsson oy. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu asiakashaastatteluina. Aineistoa varten on haastateltu kymmentä asiakasta kahdeksasta eri yksiköstä, joilla on kokemus dokumentaatiotavan käytöstä. Työyksiköt on rajattu koskemaan sosiaali-, terveys-, päihde- ja mielenterveysalan yksiköitä. Haastateltavat ryhmät edustavat esimies-, ryhmä- ja yhteisötyönohjausasiakkuuksia Varsinais-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta.
Aineisto luokiteltiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä, jonka tuloksina havaittiin dokumentaatiotavan olevan uusi työkalu ryhmätyönohjauksissa. Dokumentaatio jäsentää ja tiivistää työnohjauksia. Se tukee työnohjauksien tavoitteellisuutta ja perustehtävälähtöisyyttä. Dokumentaatio auttaa keskittymään ja pysymään valitussa teemassa. Työtapa tekee näkyväksi keskustelua sekä tukee moniäänistä puhetta. Dokumentaatio yhdistää eri oppimisen kanavia hahmottamisen ja oppimisen tukena. Kirjaaminen koetaan erilaisia mielipiteitä arvostavana ja tasa-arvoistavana työkaluna, joka herättää osallistujien uteliaisuuden ja aktivoi kysymään tarkennuksia. Suhtautuminen dokumentaation on neutraalia tai positiivista ja sen ei koeta vaikuttavan tapaamisen vuorovaikutukseen tai läsnäoloon negatiivisesti. Dokumentaatio toimii muistin apuna ja jättää konkreettisen jäljen työskentelyistä, joihin on mahdollisuus palata. Kerääntyvät dokumentit muodostavat ryhmätyönohjauksen prosessiportfolion, joka toimii prosessin arvioinnin ja työyksikön kehittämisen tukena. Dokumentaatiota käyttöön otettaessa täytyy huomioida sen tietoturvan pelisäännöt. Dokumentaatio näyttää olevan ryhmätyönohjauksen laatua parantava vaikuttava tuki.