Menetettyjen asiakkaiden uudelleenhankinta : Lakeside Golf and Country Club Oy
Lumiala, Eetu; Niskanen, Rasmus (2021)
Lumiala, Eetu
Niskanen, Rasmus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104044194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104044194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksensa oli selvittää golfin kokonaan tai väliaikaisesti lopettaneiden pelaajien syitä lopettamiselle sekä kyselyn kautta saadun tiedon avulla selvittää, kuinka lopettaneita pelaajia voisi saada takaisin lajin pariin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lakeside Golf and Country Club Oy, joka on Sastamalassa toimiva kahta 18-reikäistä golfkenttää hallinnoiva yritys.
Työhön kuuluu empiirinen tutkimus, johon vastauksia saimme 56 kappaletta. Kyselylinkkiä jaettiin sähköpostitse sekä sosiaalisen median kautta ja linkki kyselyyn oli avoinna noin yhden kuukauden tammi-helmikuussa 2021. Valtaosa vastauksista koostui valmiista vastausvaihtoehdoista ja osaan kysymyksistä pystyi vastaamaan myös omin sanoin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaan sitouttamista ja asiakashallinnan eri aihealueita sekä urheilumarkkinointia sekä brändäystä.
Tutkimustuloksien kautta selvisi, että suurimpia syitä lajin lopettamiselle olivat ajankäytölliset ongelmat sekä mielenkiinnon katoaminen golfin pelaamista kohtaan. Kyselyyn vastanneilta saatiin myös ratkaisuehdotuksia, miten heidät saataisiin lajin pariin takaisin. Kyselyn vastauksissa ratkaisuehdotuksiksi esiin nousi etenkin lajitaitojen kertauskurssi sekä sosiaaliset peli-illat. Toimeksiantajamme saivat vastauksista hyvää informaatiota asiakkaiden uudelleenhankintaan, sekä myös golfin lopettamisen ennaltaehkäisemiseen.
Työhön kuuluu empiirinen tutkimus, johon vastauksia saimme 56 kappaletta. Kyselylinkkiä jaettiin sähköpostitse sekä sosiaalisen median kautta ja linkki kyselyyn oli avoinna noin yhden kuukauden tammi-helmikuussa 2021. Valtaosa vastauksista koostui valmiista vastausvaihtoehdoista ja osaan kysymyksistä pystyi vastaamaan myös omin sanoin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaan sitouttamista ja asiakashallinnan eri aihealueita sekä urheilumarkkinointia sekä brändäystä.
Tutkimustuloksien kautta selvisi, että suurimpia syitä lajin lopettamiselle olivat ajankäytölliset ongelmat sekä mielenkiinnon katoaminen golfin pelaamista kohtaan. Kyselyyn vastanneilta saatiin myös ratkaisuehdotuksia, miten heidät saataisiin lajin pariin takaisin. Kyselyn vastauksissa ratkaisuehdotuksiksi esiin nousi etenkin lajitaitojen kertauskurssi sekä sosiaaliset peli-illat. Toimeksiantajamme saivat vastauksista hyvää informaatiota asiakkaiden uudelleenhankintaan, sekä myös golfin lopettamisen ennaltaehkäisemiseen.