Nuoret kuljettajat : Kirjallisuuskatsaus 15–24-vuotiaista kuljettajista
Kovanen, Lisa (2021)
Kovanen, Lisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034189
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 15–24-vuotiaiden kuljettajien liikennekäyttäytymistä sekä riskialttiutta liikenteessä. Työn tietoperusta perustuu kansainvälisiin tutkimuksiin, joiden tuloksia tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen metodein.
Opinnäyteyön tavoitteena oli vertailla 15–19-vuotiaiden ja 20–24-vuotiaiden kuljettajien riskialttiutta ja siihen vaikuttavia syitä. Tutkimusten perusteella todettiin sekä iällä että kokemuksella olevan merkitystä kuljettajan riskialttiuteen liikenteessä. Lisäksi matkustajilla voi olla positiivinen tai negatiivinen vaikutus kuljettajan ajosuoritukseen, riippuen siitä keitä he ovat ja kuinka monta heitä on. Aikuisten sekä naismatkustajien läsnäololla huomattiin olevan positiivinen vaikutus kuljettajan ajokäyttäytymiseen, mikä samalla vähensi nuoren onnettomuusalttiutta liikenteessä. Miesmatkustajat puolestaan vaikuttivat negatiivisesti nuoreen kuljettajaan, jolloin ajamisesta tuli riskialttiimpaa.
Työn tarkoituksena oli myös herättää keskustelua ikäpoikkeusluvallisista kuljettajista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 17-vuotiaat ovat lähtökohtaisesti riskialttiimpia kuin 18-vuotiaat. Toisaalta aloittaessaan ajouransa muuta ikäluokkaa aikaisemmin, heille kertyy enemmän ajokokemusta, mikä tekee heistä vähemmän riskialttiita pidemmällä aikavälillä.
Kehityskohteena voidaan pitää ajo-opetuksen suuntaamista entistäkin enemmän riskien tunnistamiseen ja vaativien ajo-olosuhteiden hallintaan. Liikenneturvallisuus valistamisen sekä ajo-opetuksen tulisi perustua arvomaailma-ajatteluun, jossa ajo-oikeus on etuoikeus eikä itsestäänselvyys.
Opinnäyteyön tavoitteena oli vertailla 15–19-vuotiaiden ja 20–24-vuotiaiden kuljettajien riskialttiutta ja siihen vaikuttavia syitä. Tutkimusten perusteella todettiin sekä iällä että kokemuksella olevan merkitystä kuljettajan riskialttiuteen liikenteessä. Lisäksi matkustajilla voi olla positiivinen tai negatiivinen vaikutus kuljettajan ajosuoritukseen, riippuen siitä keitä he ovat ja kuinka monta heitä on. Aikuisten sekä naismatkustajien läsnäololla huomattiin olevan positiivinen vaikutus kuljettajan ajokäyttäytymiseen, mikä samalla vähensi nuoren onnettomuusalttiutta liikenteessä. Miesmatkustajat puolestaan vaikuttivat negatiivisesti nuoreen kuljettajaan, jolloin ajamisesta tuli riskialttiimpaa.
Työn tarkoituksena oli myös herättää keskustelua ikäpoikkeusluvallisista kuljettajista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 17-vuotiaat ovat lähtökohtaisesti riskialttiimpia kuin 18-vuotiaat. Toisaalta aloittaessaan ajouransa muuta ikäluokkaa aikaisemmin, heille kertyy enemmän ajokokemusta, mikä tekee heistä vähemmän riskialttiita pidemmällä aikavälillä.
Kehityskohteena voidaan pitää ajo-opetuksen suuntaamista entistäkin enemmän riskien tunnistamiseen ja vaativien ajo-olosuhteiden hallintaan. Liikenneturvallisuus valistamisen sekä ajo-opetuksen tulisi perustua arvomaailma-ajatteluun, jossa ajo-oikeus on etuoikeus eikä itsestäänselvyys.