Kasvattajien sitoutuminen lapsen mielenkiinnon kohteista alkavaan leikkiin
Koskela, Katja (2021)
Koskela, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kasvattajien näkemyksiä siitä, mitkä tekijät mahdollistavat ja mitkä tekijät estävät heidän sitoutumisensa lapsen mielenkiinnon kohteista alkavaan leikkiin. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen teoriaa. Lisäksi avattiin lapsilähtöisyyteen, osallisuuteen, sitoutumiseen ja leikkiin liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin haastateltiin kahta ryhmää varhaiskasvatuksen opettajia. Yhteensä haastateltavia oli seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokivat, että heidän sitoutumisensa mahdollistaa ensisijaisesti positiivinen asenne leikkiä kohtaan. Lisäksi sitoutumista mahdollistavia tekijöitä olivat kasvattajan eri roolit lasten leikissä, yhteistyö oman tiimin, muiden ryhmien sekä lasten huoltajien kanssa, pienryhmätoiminta, ulkona ja metsässä toimiminen, leikin merkityksen sekä eri-ikäisten lasten leikkitapojen ymmärtäminen, itsetuntemus, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, riittävä aika ja läsnäolon mahdollisuus. Estäviä tekijöitä olivat lapsiin liittyvät syyt, aikuislähtöinen ajattelu, vajaat henkilökuntaresurssit, päiväkoti toimintaympäristönä, suuret ryhmäkoot, ajanpuute sekä suuri työmäärä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mahdollistavia tekijöitä oli laajasti ja estävät tekijät liittyivät lapsiryhmään, leikkiin suhtautumiseen tai puitetekijöihin.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokivat, että heidän sitoutumisensa mahdollistaa ensisijaisesti positiivinen asenne leikkiä kohtaan. Lisäksi sitoutumista mahdollistavia tekijöitä olivat kasvattajan eri roolit lasten leikissä, yhteistyö oman tiimin, muiden ryhmien sekä lasten huoltajien kanssa, pienryhmätoiminta, ulkona ja metsässä toimiminen, leikin merkityksen sekä eri-ikäisten lasten leikkitapojen ymmärtäminen, itsetuntemus, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, riittävä aika ja läsnäolon mahdollisuus. Estäviä tekijöitä olivat lapsiin liittyvät syyt, aikuislähtöinen ajattelu, vajaat henkilökuntaresurssit, päiväkoti toimintaympäristönä, suuret ryhmäkoot, ajanpuute sekä suuri työmäärä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mahdollistavia tekijöitä oli laajasti ja estävät tekijät liittyivät lapsiryhmään, leikkiin suhtautumiseen tai puitetekijöihin.