Lapsirikostutkinnan erityiskoulutuksen palaute 2020
Tikkala, Eetupekka (2021)
Tikkala, Eetupekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014132
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerättiin palautetta vuoden 2021 lapsirikostutkinnan erityiskoulutuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin webropol-kyselyllä, joka osoitettiin 36:lle vuoden 2021 lapsirikostutkinnan erityiskoulutuksen käyneelle henkilöille. Koulutukseen osallistui poliiseja sekä sidosryhmien edustajia. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin aiemmin tehtyjä tutkimuksia lapsirikostutkinnan koulutuksesta sekä kirjallisuutta aiheesta.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että osallistujat olivat todella tyytyväisiä koulutukseen. Koulutuksen teoreettinen opetusosuus muodostui eri ammattiryhmien edustajien pitämistä puheenvuoroista. Puheenvuorojen pitäjät koettiin ammattitaitoisina ja käytetty materiaali hyvänä. Lapsirikostutkinnan erityiskoulutukseen sisältyi myös työnohjausta. Tulosten mukaan, työnohjaus koettiin erittäin tärkeänä osana koulutusta. Työnohjauksissa koulutettavat saivat palautetta tekemistään lasten haastatteluista. Työnohjauksia olisi kyselyyn vastanneiden mukaan saanut olla enemmän. Koulutuksen aikana osallistuneille henkilöille koulutettiin NICHD-haastatteluprotokolla. Tämä protokolla on yksi käytetyimmistä protokollista kansainvälisesti, kun lasta kuullaan mahdollisen rikoksen uhrina.
Vertailtaessa tämän tutkimuksen tuloksia aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, voidaan tulla siihen tulokseen, että lapsirikostutkinnan erityiskoulutus antaa hyvän pohjan tehdä lapsirikostutkintaa. Koulutuksen aikana haastattelijat saavat jatkuvaa palautetta haastatteluistaan, mikä on aiemmissa tutkimuksissa todistettu todella tärkeäksi. Ilman jatkuvaa palautetta, haastattelijat palaavat helposti ennen koulutusta käyttämiinsä haastattelutapoihin.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että osallistujat olivat todella tyytyväisiä koulutukseen. Koulutuksen teoreettinen opetusosuus muodostui eri ammattiryhmien edustajien pitämistä puheenvuoroista. Puheenvuorojen pitäjät koettiin ammattitaitoisina ja käytetty materiaali hyvänä. Lapsirikostutkinnan erityiskoulutukseen sisältyi myös työnohjausta. Tulosten mukaan, työnohjaus koettiin erittäin tärkeänä osana koulutusta. Työnohjauksissa koulutettavat saivat palautetta tekemistään lasten haastatteluista. Työnohjauksia olisi kyselyyn vastanneiden mukaan saanut olla enemmän. Koulutuksen aikana osallistuneille henkilöille koulutettiin NICHD-haastatteluprotokolla. Tämä protokolla on yksi käytetyimmistä protokollista kansainvälisesti, kun lasta kuullaan mahdollisen rikoksen uhrina.
Vertailtaessa tämän tutkimuksen tuloksia aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, voidaan tulla siihen tulokseen, että lapsirikostutkinnan erityiskoulutus antaa hyvän pohjan tehdä lapsirikostutkintaa. Koulutuksen aikana haastattelijat saavat jatkuvaa palautetta haastatteluistaan, mikä on aiemmissa tutkimuksissa todistettu todella tärkeäksi. Ilman jatkuvaa palautetta, haastattelijat palaavat helposti ennen koulutusta käyttämiinsä haastattelutapoihin.