Asiakaslähtöisyys ikäihmisten hoito- ja asumispalveluissa : digitaalisen oppimateriaalin luominen
Mecklin, Hanna; Öhrling, Annika (2021)
Mecklin, Hanna
Öhrling, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitaalinen oppimateriaali ikäihmisten hoito- ja palvelumaksuista sekä palvelujen laadusta asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Oppimateriaalin oli tarkoitus tulla hoito- ja asumispalveluyksiköiden henkilökunnan käyttöön. Tehtävinä oli selvittää, millaisia erilaisia palveluja ikäihmisille tarjotaan, mikä on palvelujen hinta sekä millaisilla laatulupauksilla ne on asiakkaalle myyty. Lisäksi tehtävänä oli selvittää, millainen on hyvä digitaalinen oppimateriaali. Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä hoito- ja asumispalveluyksiköiden työntekijöiden tietoisuutta palveluiden asiakasmaksuista, palvelulupauksista sekä palvelutuotteeseen kuuluvista palveluista oppimateriaalin avulla. Oppimateriaalin tilaajana oli Tampereen Ammattikorkeakoulun hanke Digimentori – esimiesosaamisen vahvistajana. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se koostui itse toiminnallisesta osuudesta sekä opinnäytetyön raportista.
Hoitotyössä ammatillista kasvua ja kehitystä voidaan ylläpitää esimerkiksi erilaisten koulutusten avulla. Kouluttautuminen verkko-oppimisympäristöjen välityksellä on helppoa ja nopeaa. Digitaalinen oppimateriaali palvelee työelämää hyvin, sillä verkon avulla voi opiskella milloin vain ja tarvittaessa lyhyemmissä erissä. Opinnäytetyömme tuotoksena syntynyt oppimateriaali pohjautui yhdeksään case-tyyppiseen tehtävään. Case-tehtävät vaativat tekijää pohtimaan ja reflektoimaan oman työyksikkönsä toimintaa case-tehtävien asiakastilanteisiin. Vastaamisen jälkeen tekijä saa tutkimustietoon perustuvan palautteen, jolloin tekijä pääsee pohtimaan omaa osaamistaan. Oppimateriaalin tarkoitus oli vahvistaa tekijän jo olemassa olevaa tietoa ja täten kasvattaa asiantuntijuutta.
Jatkotutkimusehdotuksena olisi mielenkiintoista tarkastella lisää asiakaslähtöisyyden yhteyttä positiiviseen hoitokokonaisuuteen hoito- ja asumispalveluyksiköissä. Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni hoitohenkilökunnan asenteiden olevan yhteydessä hoidon laatuun. Tulevaisuudessa palvelujen laadulla tulee olemaan suurempi merkitys nykyisen sukupolven ikääntymisen myötä. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka lokakuussa 2020 päivitetty vanhuspalvelulaki tulee vaikuttamaan asiakaslähtöisyyden kokonaisvaltaiseen kokemukseen ikäihmisten hoito- ja asumispalveluissa.
Hoitotyössä ammatillista kasvua ja kehitystä voidaan ylläpitää esimerkiksi erilaisten koulutusten avulla. Kouluttautuminen verkko-oppimisympäristöjen välityksellä on helppoa ja nopeaa. Digitaalinen oppimateriaali palvelee työelämää hyvin, sillä verkon avulla voi opiskella milloin vain ja tarvittaessa lyhyemmissä erissä. Opinnäytetyömme tuotoksena syntynyt oppimateriaali pohjautui yhdeksään case-tyyppiseen tehtävään. Case-tehtävät vaativat tekijää pohtimaan ja reflektoimaan oman työyksikkönsä toimintaa case-tehtävien asiakastilanteisiin. Vastaamisen jälkeen tekijä saa tutkimustietoon perustuvan palautteen, jolloin tekijä pääsee pohtimaan omaa osaamistaan. Oppimateriaalin tarkoitus oli vahvistaa tekijän jo olemassa olevaa tietoa ja täten kasvattaa asiantuntijuutta.
Jatkotutkimusehdotuksena olisi mielenkiintoista tarkastella lisää asiakaslähtöisyyden yhteyttä positiiviseen hoitokokonaisuuteen hoito- ja asumispalveluyksiköissä. Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni hoitohenkilökunnan asenteiden olevan yhteydessä hoidon laatuun. Tulevaisuudessa palvelujen laadulla tulee olemaan suurempi merkitys nykyisen sukupolven ikääntymisen myötä. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka lokakuussa 2020 päivitetty vanhuspalvelulaki tulee vaikuttamaan asiakaslähtöisyyden kokonaisvaltaiseen kokemukseen ikäihmisten hoito- ja asumispalveluissa.