Tapahtuman kehittäminen : Case: RaceWKND ratamoottorivenetapahtuma järjestäjien näkökulmasta
Holopainen, Emma (2021)
Holopainen, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten RaceWKND ratamoottorivenetapahtumaa voitaisiin kehittää sen järjestäjien näkökulmasta. Aihe valittiin, koska tapahtumatuotanto kiinnosti opinnäytetyön tekijää ja tapahtumien järjestämisestä oli aiempaa kokemusta. Työn toimeksiantajana toimi Matkailukeskus Kuopion Saana, jossa RaceWKND järjestettiin toista kertaa vuonna 2020. Tavoitteena oli myös saada lisää tietoa, taitoa ja kokemusta tapahtumien järjestämisestä. Koko RaceWKND- tapahtuman tuotantoprosessiin vaikutti koronavirus (COVID19) ja sen tuomat rajoitukset ja varatoimenpiteet.
Työssä perehdyttiin casen eli RaceWKND- tapahtuman toteutukseen käyttämällä menetelmänä kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla, jotta tietoa saataisiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyö perustuu haastateltavien näkemyksiin tapahtumaprosessin eri vaiheista. Haastateltavina toimi kaksi henkilöä, Matkailukeskus Kuopion Saanan toimitusjohtaja sekä RaceWKND:in tapahtumakoordinaattori. Menetelmänä käytettiin myös havainnointia tapahtuman toteutusvaiheessa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi tapahtuman määritelmää, tapahtumien historiaa, jaottelua sekä niiden vaikutuksia tapahtumapaikkakunnalle. Seuraavaksi teoriassa käydään läpi tapahtumien tuotantoprosessia ja lopuksi käsitellään tutkimuksellista kehittämistyötä. Työn empiirisessä osassa käydään läpi RaceWKND:in tuotantoprosessi haastattelujen perusteella sekä esitetään kehitysideat tapahtumalle.
Tutkimuksessa ilmeni, että RaceWKND on toimiva kilpailutapahtuma, mutta yleisötapahtumana on vielä kehitettävää. Kehityskohteita ovat erityisesti oheisohjelma asiakkaille, markkinoinnin lisääminen sekä tapahtumajärjestäjien töiden organisointi muulle henkilökunnalle. Haastattelujen perusteella tapahtumanjärjestäjät olivat kuitenkin yleisesti tyytyväisiä tapahtumaan, vaikka asiakkaita toivottiin enemmän. Jatkotutkimuksia työhön on tapahtuman kehittäminen asiakkaiden näkökulmasta ja mahdollisen vip-puolen kehittäminen.
Työssä perehdyttiin casen eli RaceWKND- tapahtuman toteutukseen käyttämällä menetelmänä kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla, jotta tietoa saataisiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyö perustuu haastateltavien näkemyksiin tapahtumaprosessin eri vaiheista. Haastateltavina toimi kaksi henkilöä, Matkailukeskus Kuopion Saanan toimitusjohtaja sekä RaceWKND:in tapahtumakoordinaattori. Menetelmänä käytettiin myös havainnointia tapahtuman toteutusvaiheessa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi tapahtuman määritelmää, tapahtumien historiaa, jaottelua sekä niiden vaikutuksia tapahtumapaikkakunnalle. Seuraavaksi teoriassa käydään läpi tapahtumien tuotantoprosessia ja lopuksi käsitellään tutkimuksellista kehittämistyötä. Työn empiirisessä osassa käydään läpi RaceWKND:in tuotantoprosessi haastattelujen perusteella sekä esitetään kehitysideat tapahtumalle.
Tutkimuksessa ilmeni, että RaceWKND on toimiva kilpailutapahtuma, mutta yleisötapahtumana on vielä kehitettävää. Kehityskohteita ovat erityisesti oheisohjelma asiakkaille, markkinoinnin lisääminen sekä tapahtumajärjestäjien töiden organisointi muulle henkilökunnalle. Haastattelujen perusteella tapahtumanjärjestäjät olivat kuitenkin yleisesti tyytyväisiä tapahtumaan, vaikka asiakkaita toivottiin enemmän. Jatkotutkimuksia työhön on tapahtuman kehittäminen asiakkaiden näkökulmasta ja mahdollisen vip-puolen kehittäminen.