Työpajasta toimeksi - Kotihoidon henkilöstön osaamisen vahvistaminen
Laurila, Raisa (2021)
Laurila, Raisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103303998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103303998
Tiivistelmä
Suomi vanhenee vauhdilla. Hoivan tarpeen lisääntymiseen halutaan vastata kotihoidon avulla, jossa asiakasmäärät ovat kasvussa ja tarpeet haastavampia. Varsinainen ongelma on kasvava pula motivoituneesta, koulutetusta henkilöstöstä. Tästä syystä työnantajan on erityisen tärkeää tukea henkilöstön ammatillista osaamista, jotta työnhallinnan tunne säilyy ja työhön sitoutuminen ja työhyvinvointi vahvistuu.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli jalkauttaa Vantaan kaupungin kotihoidon henkilöstölle iäkkäiden palvelujen myöntämisen perusteet. Jalkauttaminen tapahtui työpajoissa, joissa harjoiteltiin myös asiakkaan palvelutarpeen arviointia, joka on oleellinen osa kotihoidon henkilöstön työtä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osan aineisto kerättiin työpajoihin osallistuneilta hoitajilta (n=29) määrällisen tutkimuksen keinoin, strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin ja kuvattiin numeraalisesti sekä avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että työpajat edesauttoivat henkilöstöä sisäistämään asiakkuuden hallintaan liittyviä seikkoja. Käytetyt menetelmät tukivat oppimista ja lisäsivät työnhallinnan tunnetta. Työpajatoimintaa kannattaakin käyttää jatkossa asioiden jalkauttamisessa. Motivoitunut ja osaava henkilöstö on etu niin asiakkaille, työnantajalle kuin yhteiskunnalle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli jalkauttaa Vantaan kaupungin kotihoidon henkilöstölle iäkkäiden palvelujen myöntämisen perusteet. Jalkauttaminen tapahtui työpajoissa, joissa harjoiteltiin myös asiakkaan palvelutarpeen arviointia, joka on oleellinen osa kotihoidon henkilöstön työtä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osan aineisto kerättiin työpajoihin osallistuneilta hoitajilta (n=29) määrällisen tutkimuksen keinoin, strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin ja kuvattiin numeraalisesti sekä avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että työpajat edesauttoivat henkilöstöä sisäistämään asiakkuuden hallintaan liittyviä seikkoja. Käytetyt menetelmät tukivat oppimista ja lisäsivät työnhallinnan tunnetta. Työpajatoimintaa kannattaakin käyttää jatkossa asioiden jalkauttamisessa. Motivoitunut ja osaava henkilöstö on etu niin asiakkaille, työnantajalle kuin yhteiskunnalle.