Levin hotellit ja revontulimajoitukset Covid-19 pandemian aikana: katsaus liiketoiminnan kehittämiseen
Jeskanen, Mira; Hirvonen, Arto (2021)
Jeskanen, Mira
Hirvonen, Arto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293966
Tiivistelmä
Koronavirus julistettiin pandemiaksi maaliskuussa 2020. Tämä johti siihen, että ihmisten liikkumista rajoitettiin matkustusrajoitusten avulla ja kansainvälinen matkailu tyrehtyi lähes kokonaan. Suomessa matkustusrajoituksista ovat kärsineet pahiten Lapin matkailutoimijat. Ulkomaisten matkailijoiden puuttuminen on aiheuttanut sen, että kotimaiset matkailijat ovat nyt lähes ainoa asiakasryhmä Lapin matkailukohteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Levin hotellien ja revontulimajoitusten kiinnostavuus kotimaisten matkailijoiden keskuudessa Covid-19 pandemian aikana. Tarkoituksena on tutkia, millä tavalla pandemia näkyy Levin majoitusliikkeiden asiakaskunnassa. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaisia palveluita ja tuotteita kotimaiset matkailijat haluavat Levin hotelleilta ja revontulimajoituksilta ja millä keinoin nämä majoitusliikkeet pystyisivät houkuttelemaan kotimaisia matkailijoita asiakkaikseen. Pyrimme selvittämään, kokevatko kotimaiset matkailijat nämä majoitusliikkeet turvallisena majoitusvaihtoehtona pandemian aikana. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Levin hotelleja ja revontulimajoituksia. Käytämme opinnäytetyössä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Näiden menetelmien yhdistämistä kutsutaan monistrategiseksi tutkimukseksi. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, haastatteluista, kyselytutkimuksesta, johtopäätöksistä ja kehitysideoista.
Teoriaosassa käsitellään matkailun avainkäsitteitä, majoitusliikkeitä sekä Leviä matkakohteena. Teoriassa perehdytään myös matkailun turvallisuuteen, Covid-19 pandemiaan ja sen aiheuttamiin matkustusrajoituksiin sekä siihen, miten matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet Levin matkailutoimijoihin. Teorian viimeinen osa käsittelee palvelukokonaisuutta sekä sen kehittämistä. Empiirisen osan aloitimme haastatteluilla, joiden pohjalta ja tutkimusongelmat huomioiden rakensimme kyselylomakkeen kysymykset. Kysely toteutettiin Webropol- kyselyalustan avulla. Kysely julkaistiin useammassa Facebook- ryhmässä ja se oli auki kaksi viikkoa vuoden vaihteessa 2020–2021. Vastauksia saimme 431.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Levin asiakaskunta on pandemian takia muuttunut. Kansainvälisten matkailijoiden puuttuessa ainoa asiakasryhmä on kotimaiset matkailijat. He haluavat pandemian aikana kokea elämyksiä, he toivovat yksilöllistä palvelua sekä erilaisia aktiviteetteja kotimaisten matkailijoiden budjettiin sopiviksi. He edellyttävät myös terveysturvallisuuden huomioimista. Kyselyssämme kävi ilmi, että suurin osa vastaajista piti matkustusta kotimaassa turvallisena pandemian aikana sekä Levin hotellien ja revontulimajoitusten terveysturvallisuustoimia riittävinä. Levin hotellien ja revontulimajoitusten tulisi huomioida tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa asiakaslähtöisyys. Kotimaiset matkailijat toivovat tuotteita ja palveluita, jotka ovat räätälöity omien toiveiden ja arvopohjan mukaisesti. Hotellien ja revontulimajoitusten kiinnostavuutta voisi lisätä kotimaisten matkailijoiden keskuudessa ottamalla asiakas mukaan tuote- ja palvelukehitykseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Levin hotellien ja revontulimajoitusten kiinnostavuus kotimaisten matkailijoiden keskuudessa Covid-19 pandemian aikana. Tarkoituksena on tutkia, millä tavalla pandemia näkyy Levin majoitusliikkeiden asiakaskunnassa. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaisia palveluita ja tuotteita kotimaiset matkailijat haluavat Levin hotelleilta ja revontulimajoituksilta ja millä keinoin nämä majoitusliikkeet pystyisivät houkuttelemaan kotimaisia matkailijoita asiakkaikseen. Pyrimme selvittämään, kokevatko kotimaiset matkailijat nämä majoitusliikkeet turvallisena majoitusvaihtoehtona pandemian aikana. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Levin hotelleja ja revontulimajoituksia. Käytämme opinnäytetyössä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Näiden menetelmien yhdistämistä kutsutaan monistrategiseksi tutkimukseksi. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, haastatteluista, kyselytutkimuksesta, johtopäätöksistä ja kehitysideoista.
Teoriaosassa käsitellään matkailun avainkäsitteitä, majoitusliikkeitä sekä Leviä matkakohteena. Teoriassa perehdytään myös matkailun turvallisuuteen, Covid-19 pandemiaan ja sen aiheuttamiin matkustusrajoituksiin sekä siihen, miten matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet Levin matkailutoimijoihin. Teorian viimeinen osa käsittelee palvelukokonaisuutta sekä sen kehittämistä. Empiirisen osan aloitimme haastatteluilla, joiden pohjalta ja tutkimusongelmat huomioiden rakensimme kyselylomakkeen kysymykset. Kysely toteutettiin Webropol- kyselyalustan avulla. Kysely julkaistiin useammassa Facebook- ryhmässä ja se oli auki kaksi viikkoa vuoden vaihteessa 2020–2021. Vastauksia saimme 431.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Levin asiakaskunta on pandemian takia muuttunut. Kansainvälisten matkailijoiden puuttuessa ainoa asiakasryhmä on kotimaiset matkailijat. He haluavat pandemian aikana kokea elämyksiä, he toivovat yksilöllistä palvelua sekä erilaisia aktiviteetteja kotimaisten matkailijoiden budjettiin sopiviksi. He edellyttävät myös terveysturvallisuuden huomioimista. Kyselyssämme kävi ilmi, että suurin osa vastaajista piti matkustusta kotimaassa turvallisena pandemian aikana sekä Levin hotellien ja revontulimajoitusten terveysturvallisuustoimia riittävinä. Levin hotellien ja revontulimajoitusten tulisi huomioida tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa asiakaslähtöisyys. Kotimaiset matkailijat toivovat tuotteita ja palveluita, jotka ovat räätälöity omien toiveiden ja arvopohjan mukaisesti. Hotellien ja revontulimajoitusten kiinnostavuutta voisi lisätä kotimaisten matkailijoiden keskuudessa ottamalla asiakas mukaan tuote- ja palvelukehitykseen.