Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutusohjelma (AMK) vuosina 2010–2020
Heikkilä, Otto; Jaakkola, Juho (2021)
Heikkilä, Otto
Jaakkola, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293944
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu on yksi Suomen vetovoimaisimmista korkeakouluista, joka on järjestänyt turvallisuusalan tradenomikoulusta yli kahden vuosikymmenen ajan. Ammattikorkeakouluilta odotetaan kuitenkin jatkuvaa uudistumiskykyä, jotta työelämän kasvaviin vaatimuksiin voidaan vastata. Korkeakoulujen kehittämistyössä on tärkeää myös muutoksista viestiminen ja opiskelijapalautteen kuuleminen. Opinnäytetyössä tutkittiin Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuuden ja riskienhallinnan (T&RH) koulutusohjelman (AMK) nykytilaa ja kehittymistä vuosina 2010–2020. Tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden oppimiskokemuksia ja tyytyväisyyttä korkeakouluopintoihin sekä luoda kehittämisehdotuksia ja jatkotutumiskohteita. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki Laurean T&RH koulutusohjelman opiskelijat. Toimeksiantaja oli Laurean T&RH koulutusohjelman kehittämistyöryhmä, joka vastaa muun muassa koulutusohjelman opetuksen laadusta ja kehittämisestä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli konstruktiivisen oppivan yhteisön malli, joka kuvaa merkityksellisen oppimiskokemuksen muodostuvan kolmesta osa-alueesta: kognitiivisesta, ohjauksellisesta ja sosiaalisesta läsnäolosta. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa kerättiin tietoja tilastoista ja rekistereistä, opiskelijakyselyn ja teemahaastatteluiden avulla sekä kirjallisista aineistoista. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin dokumenttianalyysia, sisällönanalyysia ja tilastollista aineiston käsittelyä. Lähestymistavassa laadullisen tutkimuksen avulla pyrittiin selittämään ja ymmärtämään syvällisemmin määrällisen tutkimuksen tuloksia, peilaten saatuja tuloksia teoreettiseen viitekehykseen.
Tapaustutkimuksen tuloksena saatiin kuvaus Laurean T&RH koulutusohjelman keskeisimmistä muutoksista vuosina 2010–2020, sekä havaintoja opiskelijoiden oppimiskokemuksista ja opiskelijatyytyväisyydestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2020 tutkinnon liiketoimintaosaamisen opintojen määrä on kasvanut ja turvallisuuden ja riskienhallinnan opinnot vähentyneet. Opiskelijat olivat koulutusohjelmaan kokonaisuutena tyytyväisiä ja sen nähdään kehittyneen selvästi positiiviseen suuntaan vuosikymmenen aikana. Kehittämiskohteiksi T&RH koulutusohjemassa korostuivat opintojaksojen riittävän monipuolinen tarjonta, selkeät erikoistumismahdollisuudet, opettajan ohjauksellinen läsnäolo sekä palaute ja arviointi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli konstruktiivisen oppivan yhteisön malli, joka kuvaa merkityksellisen oppimiskokemuksen muodostuvan kolmesta osa-alueesta: kognitiivisesta, ohjauksellisesta ja sosiaalisesta läsnäolosta. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa kerättiin tietoja tilastoista ja rekistereistä, opiskelijakyselyn ja teemahaastatteluiden avulla sekä kirjallisista aineistoista. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin dokumenttianalyysia, sisällönanalyysia ja tilastollista aineiston käsittelyä. Lähestymistavassa laadullisen tutkimuksen avulla pyrittiin selittämään ja ymmärtämään syvällisemmin määrällisen tutkimuksen tuloksia, peilaten saatuja tuloksia teoreettiseen viitekehykseen.
Tapaustutkimuksen tuloksena saatiin kuvaus Laurean T&RH koulutusohjelman keskeisimmistä muutoksista vuosina 2010–2020, sekä havaintoja opiskelijoiden oppimiskokemuksista ja opiskelijatyytyväisyydestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2020 tutkinnon liiketoimintaosaamisen opintojen määrä on kasvanut ja turvallisuuden ja riskienhallinnan opinnot vähentyneet. Opiskelijat olivat koulutusohjelmaan kokonaisuutena tyytyväisiä ja sen nähdään kehittyneen selvästi positiiviseen suuntaan vuosikymmenen aikana. Kehittämiskohteiksi T&RH koulutusohjemassa korostuivat opintojaksojen riittävän monipuolinen tarjonta, selkeät erikoistumismahdollisuudet, opettajan ohjauksellinen läsnäolo sekä palaute ja arviointi.