Developing a football game for Android
Huhtamäki, Markus (2021)
Huhtamäki, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293939
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin jalkapallopeli Android-käyttöjärjestelmälle. Aluksi tehtiin pelisuunnitelma, jossa hahmoteltiin pelin idea ja ominaisuudet. Pelissä käyttäjä ohjaa pelaajaa ja yrittää tehdä maaleja tekoälyn ohjaamaa maalivahtia vastaan. Eri vaihtoehtojen tutkimisen jälkeen peli päätettiin toteuttaa ilman varsinaisia pelikehitykseen tarkoitettuja työkaluja. Peli kehitettiin Javalla Android Studiota käyttäen. Versionhallintaan käytettiin GitHubia.
Peliä varten luotiin kolmesta Android aktiviteetista, kolmesta säikeestä ja useista eri luokista muodostuva arkkitehtuuri. Olioiden liikkumista ja keskinäistä vuorovaikutusta varten kehitettiin pelin sisäistä fysiikkaa sekä siihen liittyvää matematiikkaa. Pelaajan ohjaamista varten kehitettiin kosketusnäyttöä hyödyntävä ohjain. Tietokoneen ohjaaman maalivahdin tekoälyä kehitettiin. Lopulta kaikki alkuperäisestä suunnitelmasta saatiin toteutettua onnistuneesti. Myös jatkokehitysideoita pohdittiin.
Projektin alkaessa Android-kehityksestä oli tiedossa vain perusasiat. Kehityksen aikana koettiin monia haasteita ja takaiskuja, jotka toimivat erinomaisina oppimiskokemuksina. Teknisen tietämyksen karttumisen lisäksi tärkeimpiä löydöksiä olivat parempi ymmärrys siitä, miten Android-kehitysprojekti kannattaa suunnitella, miten järjestää ja ylläpitää lähdekoodia ja mitä lisäarvoa pelikehitystyökaluilla voi saavuttaa.
Peliä varten luotiin kolmesta Android aktiviteetista, kolmesta säikeestä ja useista eri luokista muodostuva arkkitehtuuri. Olioiden liikkumista ja keskinäistä vuorovaikutusta varten kehitettiin pelin sisäistä fysiikkaa sekä siihen liittyvää matematiikkaa. Pelaajan ohjaamista varten kehitettiin kosketusnäyttöä hyödyntävä ohjain. Tietokoneen ohjaaman maalivahdin tekoälyä kehitettiin. Lopulta kaikki alkuperäisestä suunnitelmasta saatiin toteutettua onnistuneesti. Myös jatkokehitysideoita pohdittiin.
Projektin alkaessa Android-kehityksestä oli tiedossa vain perusasiat. Kehityksen aikana koettiin monia haasteita ja takaiskuja, jotka toimivat erinomaisina oppimiskokemuksina. Teknisen tietämyksen karttumisen lisäksi tärkeimpiä löydöksiä olivat parempi ymmärrys siitä, miten Android-kehitysprojekti kannattaa suunnitella, miten järjestää ja ylläpitää lähdekoodia ja mitä lisäarvoa pelikehitystyökaluilla voi saavuttaa.