Lapsen kivun arviointi ja hoito päivystyksessä : Itseopiskelumateriaali ensihoitajaopiskelijoille
Koskinen, Miia; Mäkinen, Lotta (2021)
Koskinen, Miia
Mäkinen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293930
Tiivistelmä
Lapsella on oikeus parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan ja sairauksien hoitoon. Akuutti kipu on yksi lapsipotilaiden yleisimmistä syistä hakeutua päivystykseen. Lapsen kipua tulee pyrkiä lievittämään, koska hoitamaton kipu aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja voi myöhemmin näkyä oppimis- ja käyttäytymishäiriöinä sekä aiheuttaa poikkeavuuksia kivun sietämiseen. Tehokkaasti hoidettu kipu lisää lapsen turvallisuuden tunnetta ja edesauttaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tutkimusten mukaan lapsen kivun arviointi ja hoito on kuitenkin riittämätöntä. Kivun monipuolinen arviointi erilaisien kivun arviointimenetelmien avulla on edellytys onnistuneelle kivun hoidolle. Kivun arviointi akuutissa tilanteessa on kuitenkin haastavaa. Lapsen lääkkeellisessä kivunhoidossa ongelmallista on se, että harvoja kipulääkkeitä on testattu riittävästi lapsipotilailla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen pohjalta itseopiskelumateriaalia lapsen kivun arvioinnista ja hoidosta Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteina on lisätä valmistuvien ensihoitajien tietoa ja käytännön osaamista alle kouluikäisen lapsen kivun arvioinnista ja hoidosta.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 2-5-vuotiaan lapsen kivun arviointia ja hoitoa päivystyksessä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta perehdyttiin leikki-ikäisen kehitykseen, selvitettiin lapsipotilaan päivystyksellisen hoidon erityispiirteitä ja etsittiin tietoa erilaisista kivun arviointimenetelmistä sekä kivunhoidosta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin itseopiskelumateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Työn tilaajana toimii Metropolia ammattikorkeakoulu.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tehokkain tapa arvioida lapsen kipua, on yhdistää lapsen oma arvio, vanhemman arvio sekä hoitajan havainnoista syntynyt arvio. Kivun arvioinnin apuna voi hyödyntää erilaisia kipumittareita sekä fysiologisten toimintojen tarkkailua. Kivun hoidossa parhaaseen tulokseen päästään yhdistelemällä sekä lääkkeettömiä, että lääkkeellisiä hoitokeinoja. Saatujen tulosten pohjalta ensihoitajaopiskelijat voivat kehittää taitojaan lasten kivun arvioinnissa ja hoidossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen pohjalta itseopiskelumateriaalia lapsen kivun arvioinnista ja hoidosta Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteina on lisätä valmistuvien ensihoitajien tietoa ja käytännön osaamista alle kouluikäisen lapsen kivun arvioinnista ja hoidosta.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 2-5-vuotiaan lapsen kivun arviointia ja hoitoa päivystyksessä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta perehdyttiin leikki-ikäisen kehitykseen, selvitettiin lapsipotilaan päivystyksellisen hoidon erityispiirteitä ja etsittiin tietoa erilaisista kivun arviointimenetelmistä sekä kivunhoidosta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin itseopiskelumateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Työn tilaajana toimii Metropolia ammattikorkeakoulu.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tehokkain tapa arvioida lapsen kipua, on yhdistää lapsen oma arvio, vanhemman arvio sekä hoitajan havainnoista syntynyt arvio. Kivun arvioinnin apuna voi hyödyntää erilaisia kipumittareita sekä fysiologisten toimintojen tarkkailua. Kivun hoidossa parhaaseen tulokseen päästään yhdistelemällä sekä lääkkeettömiä, että lääkkeellisiä hoitokeinoja. Saatujen tulosten pohjalta ensihoitajaopiskelijat voivat kehittää taitojaan lasten kivun arvioinnissa ja hoidossa.