Midline-katetriosaamisen täydennyskoulutusmalli ja -materiaali sairaanhoitajille
Hallikainen, Anniina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hallikainen, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273897
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajien kliinistä osaamista laskimokatetrien laitoissa. Tavoitteita työlle oli kaksi: arvioida Haartmanin sairaalassa käytettyä sairaanhoitajien Midline-katetriosaamisen täydennyskoulutusta ja tuottaa uusi täydennyskoulutusmalli sairaanhoitajille Midline-katetriosaamisen kehittämistä varten. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä HUS Akuutin kanssa.
Tietoperustassa tarkasteltiin erilaisia laskimokatetrikoulutuksia ja laskimokatetrin laittoa koskevaa lainsäädäntöä. Midline-katetri itsessään tuo monia hyötyjä potilaan hoitoon, mutta sairaanhoitajan laittamana se lisää toiminnan sujuvuutta ja sairaanhoitajan itsenäisyyttä hoitotyössä. Maailmalla on järjestetty monenlaisia koulutuksia ultraääniohjattujen laskimokatetrien laittoa varten, mutta koulutukset ovat järjestetty sairaaloiden sisäisesti, jolloin ne eivät välttämättä ole olleet samansisältöisiä tai standardoituja. Näyttöön perustuvia suosituksia laskimon katetroinneista ja koulutusten teemoista on löydettävissä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin Lean-johtamisen periaatteita. HUS Akuutissa tehtiin asiantuntijoiden ryhmähaastattelu, jossa ensin arvioitiin edellistä Midline-koulutusta, ja sen jälkeen mallinnettiin uuden täydennyskoulutuksen teemat. Tämän jälkeen etsittiin näyttöön perustuvia teemoja haastattelun tulosten tueksi, ja lopuksi rakennettiin uuden koulutuksen teoriaosa.
Uusi Midline-täydennyskoulutusmalli ja -materiaali sisältää näyttöön perustuvat teemat ja koulutuksen varsinaisen oppimateriaalin. Täydennyskoulutus on sisällöltään samankaltainen kuin maailmalla järjestetyt koulutukset, ja erona edelliseen koulutukseen on se, että tämä uusi koulutus on kattavampi ja näyttöön perustuva. Kehitetty Midline-täydennyskoulutus vaikuttaa sairaanhoitajille sopivalta ja toteutuskelpoiselta.
Jatkokehittämishaasteena tulisikin miettiä, miten uusi Midline-täydennyskoulutus järjestetään käytännössä. Lisäksi kehittämisehdotukseksi nousi ajatus, jos jatkokouluttaisi opetuksen laadun varmistamiseksi sairaanhoitajia, jotka opettavat katetrin laittoa ja vastaanottavat osaamisen näyttöjä.
Tietoperustassa tarkasteltiin erilaisia laskimokatetrikoulutuksia ja laskimokatetrin laittoa koskevaa lainsäädäntöä. Midline-katetri itsessään tuo monia hyötyjä potilaan hoitoon, mutta sairaanhoitajan laittamana se lisää toiminnan sujuvuutta ja sairaanhoitajan itsenäisyyttä hoitotyössä. Maailmalla on järjestetty monenlaisia koulutuksia ultraääniohjattujen laskimokatetrien laittoa varten, mutta koulutukset ovat järjestetty sairaaloiden sisäisesti, jolloin ne eivät välttämättä ole olleet samansisältöisiä tai standardoituja. Näyttöön perustuvia suosituksia laskimon katetroinneista ja koulutusten teemoista on löydettävissä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin Lean-johtamisen periaatteita. HUS Akuutissa tehtiin asiantuntijoiden ryhmähaastattelu, jossa ensin arvioitiin edellistä Midline-koulutusta, ja sen jälkeen mallinnettiin uuden täydennyskoulutuksen teemat. Tämän jälkeen etsittiin näyttöön perustuvia teemoja haastattelun tulosten tueksi, ja lopuksi rakennettiin uuden koulutuksen teoriaosa.
Uusi Midline-täydennyskoulutusmalli ja -materiaali sisältää näyttöön perustuvat teemat ja koulutuksen varsinaisen oppimateriaalin. Täydennyskoulutus on sisällöltään samankaltainen kuin maailmalla järjestetyt koulutukset, ja erona edelliseen koulutukseen on se, että tämä uusi koulutus on kattavampi ja näyttöön perustuva. Kehitetty Midline-täydennyskoulutus vaikuttaa sairaanhoitajille sopivalta ja toteutuskelpoiselta.
Jatkokehittämishaasteena tulisikin miettiä, miten uusi Midline-täydennyskoulutus järjestetään käytännössä. Lisäksi kehittämisehdotukseksi nousi ajatus, jos jatkokouluttaisi opetuksen laadun varmistamiseksi sairaanhoitajia, jotka opettavat katetrin laittoa ja vastaanottavat osaamisen näyttöjä.