Kuorilaataston talvibetonointi
Valpola, Ville-Valtteri (2021)
Valpola, Ville-Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263869
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on BASF Oy:n akkumateriaalitehtaan kuorilaataston pintalaatan betonointi talviolosuhteissa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää sopivimmat työmenetelmät betonivalun suorittamiseen sekä selvittää valetun betonin ominaisuudet. Työn tarkoituksena on toimia talvibetonoinnin tietomateriaalina työmaan työnjohdolle.
Teoriaosuus käsittelee talvibetonointimenetelmiä, lämmitys- ja suojausvaihtoehtoja sekä betonilaatuja. Valetun alueen betonin lujuuskehitys selvitettiin betonin lämpötilaa seuraamalla sekä laskemalla betonin kypsyysikä manuaalisesti. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös lujuuskehityksen seurantaan suunniteltua ohjelmaa. Mittaukset suoritti työmaan betonityönjohtaja.
Betonin epätasaista lujuuskehitystä oli havaittavissa haastavimmissa olosuhteissa. Saatujen tulosten pohjalta betonointimenetelmiä pyritään parantamaan sekä tehostamaan betonin lämmitystä. Lämmitystehontarve korostuu ja kuorilaataston eristämisen vaikeus hankaloittaa betonivalun suorittamista sekä laadullisesti hyvän lopputuloksen saavuttamista.
Tulosten perusteella voidaan todeta kuorilaataston vaikutuksen olevan suuri betonoinnin suorittamiseen talviolosuhteissa. Kuorilaatasto vaikeuttaa betonin lämmitystä, koska sen jäähdyttävä pinta on suuri. Laatasto hankaloittaa myös lämmöneristyksen toteuttamista.
Teoriaosuus käsittelee talvibetonointimenetelmiä, lämmitys- ja suojausvaihtoehtoja sekä betonilaatuja. Valetun alueen betonin lujuuskehitys selvitettiin betonin lämpötilaa seuraamalla sekä laskemalla betonin kypsyysikä manuaalisesti. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös lujuuskehityksen seurantaan suunniteltua ohjelmaa. Mittaukset suoritti työmaan betonityönjohtaja.
Betonin epätasaista lujuuskehitystä oli havaittavissa haastavimmissa olosuhteissa. Saatujen tulosten pohjalta betonointimenetelmiä pyritään parantamaan sekä tehostamaan betonin lämmitystä. Lämmitystehontarve korostuu ja kuorilaataston eristämisen vaikeus hankaloittaa betonivalun suorittamista sekä laadullisesti hyvän lopputuloksen saavuttamista.
Tulosten perusteella voidaan todeta kuorilaataston vaikutuksen olevan suuri betonoinnin suorittamiseen talviolosuhteissa. Kuorilaatasto vaikeuttaa betonin lämmitystä, koska sen jäähdyttävä pinta on suuri. Laatasto hankaloittaa myös lämmöneristyksen toteuttamista.