Hantering av risker vid vägtransporter
Blomqvist, Niklas (2021)
Blomqvist, Niklas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263862
Tiivistelmä
I Finland transporteras ungefär 90 % av all gods på landsvägar, vilket gör landsvägstransporter till det viktigaste transportsättet i landet. Detta ställer stora krav på hur hanteringen av risker vid vägtransporter sköts. Syftet med detta examensarbete är att identifiera de största riskerna och orsakerna till olyckor vid vägtransporter samt att undersöka hanteringen av dessa risker dvs på vilket sätt antalet olyckor kan minskas på bästa möjliga sätt. Arbetet har avgränsats till vägtransporter med tunga lastbilar. Den teoretiska referensramen inleds med definitioner på begreppen risk, säkerhet, riskhantering samt riskhanteringsprocessen och riskbedömning vid företag. Efter det behandlas lagstiftningen inom vägtransporter samt olika riskfaktorer inom vägtransporter. Kapitlet avslutas med diskussion om olika sätt att minska risker och olyckor vid vägtransporter. Arbetets empiriska del genomfördes som en kvalitativ studie i vilken fem yrkeschaufförer kontaktades. De semi-strukturerade intervjuerna genomfördes på distans på grund av Covid-19 pandemin. Intervjuerna baserade sig på frågorna i intervjuguiden (se bilaga). Resultatet visar att det finns vissa skillnader hur hanteringen av risker vid vägtransporter sköts i olika företag. En klar skillnad var hur man följer olika kvalitetssystem. Vissa företag följer kvalitetssystem väldigt noggrant, medan andra företag anser det vara mindre viktigt. Däremot sköter alla företag chaufförernas hälsovård, utbildning och fortbildning på ett rätt så likadant sätt. Det samma gäller lastbilarnas service och besiktning. Slutligen kan konstateras att, trots positiva, sjunkande siffror i olycksstatistiken anser respondenterna att riskerna vid vägtransporterna har ökat trots allt. För fortsatt forskning föreslås att undersöka hurdana risker finländska chaufförer som kör vägtransporter med tunga lastbilar utomlands råkar ut för och hur hanteringen av dessa risker sköts.