Instagram osana uutistoimitusten arkea : tyylikirja Ylen aluetoimituksille
Sjöblom-Hasselblatt, Saana (2021)
Sjöblom-Hasselblatt, Saana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253823
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten uutismediat voivat hyödyntää Instagramia julkaisu- ja markkinointialustana. Tutkimus keskittyy Ylen aluetoimituksiin, joilla on kaikilla Instagram-tilit, mutta joiden päivittäminen ja sisältö poikkeavat vielä toisistaan. Tutkimustyö on tehty siten, että sen avulla voidaan ohjeistaa aluetoimituksia mahdollisimman hyvin kohti suunnitellumpaa Instagram-tuotantoa.
Tutkimus koostuu Ylen verkkotuottajille ja Instagram-tilien seuraajille luoduista kyselyistä. Lisätietoa on saatu haastattelemalla Yle Helsingin sometoimittajaa sekä Yle Turun alkaneesta sometoimittajakokeilusta vastaavaa Lounais-Suomen päällikköä. Tilastoja Instagram-tileistä on haettu käytössä olleista analytiikkapalveluista Falconista ja CrowdTanglesta.
Tutkimuksessa selvisi, että Ylen aluetoimitusten sisällöntuotanto Instagramissa eroaa vielä siitä, mitä tilien seuraajat haluaisivat nähdä kyseisessä sovelluksessa, tai millaiset julkaisut ovat Instagramissa suosituimpia. Lisäksi merkittävä huomio on, että Instagramia tehdään aluetoimituksissa vaihtelevalla tyylillä, koska julkaisemiseen ei ole yhteisiä ohjeita tai Instagramiin keskittyneitä tekijöitä.
Opinnäytetyössä kerron Instagramin mahdollisuuksista ja hyväksi todetuista keinoista sekä ehdotan, miten Ylen aluetoimitukset voisivat palvella seuraajia siellä paremmin. Keskeisimpänä ehdotuksena on ottaa Instagram tarkasteluun omana tärkeänä kanavanaan sen sijaan, että siihen suhtaudutaan väylänä saada kävijät siirtymään Ylen muille alustoille. Tämä tukisi Ylen tavoitetta näkyä kaikilla kanavilla, joita suomalaiset käyttävät. Etenkin nuorille olisi tärkeää välittää tietoa Instagramissa, jota he käyttävät aktiivisesti yhtenä pääasiallisena uutislähteenään.
Lisäksi tutkimuksen tulokset suosittelevat keskittämään Instagramiin enemmän resursseja, jotta sisällöntuotantoa voidaan tehdä aktiivisemmin ja ammatillisemmin. Tämä edistäisi sitä, että julkaisualustalle määritellyt tavoitteet olisivat realistisempia saavutettaviksi. This thesis focuses on how news media can use Instagram effectively as a publishing and marketing platform. The research focuses on Yle's regional newsrooms, which all have Instagram accounts, but whose publishing and content still vary a lot. The research work has been done in the best way for it to be used to guide these regional newsrooms towards better planned Instagram production.
The study consists of surveys created for Yle's online producers and followers of Instagram accounts. Information has also been obtained by interviewing Yle Helsinki's social media editor and Yle southwestern Finland's manager responsible for the social media editor experiment that has begun in Turku. Statistics from Instagram accounts have been retrieved from the analytics services Falcon and CrowdTangle.
In this study, it was found that content production for Yle's regional newsrooms on Instagram still differs from what followers would like to see in this app, or which posts are most popular there. Also, a significant note is that publishing on Instagram varies in regional newsrooms because there are no common guidelines for publishing or employees focused on Instagram.
In this thesis, I tell about Instagram's possibilities and proven means, and suggest how Yle's regional newsrooms could serve followers there better. The key suggestion is to consider Instagram as an important channel rather than looking at it as a way to get visitors to move to Yle’s other platforms from there. This would support Yle's goal of appearing on all channels used by Finns. It would be especially important to share reliable information for young people through Instagram, which they actively use as one of their main news sources.
The results of this study also recommend concentrating more resources on Instagram, so that content production can be done more actively and professionally. This would contribute to making the goals set for the platform more realistic to achieve.
Tutkimus koostuu Ylen verkkotuottajille ja Instagram-tilien seuraajille luoduista kyselyistä. Lisätietoa on saatu haastattelemalla Yle Helsingin sometoimittajaa sekä Yle Turun alkaneesta sometoimittajakokeilusta vastaavaa Lounais-Suomen päällikköä. Tilastoja Instagram-tileistä on haettu käytössä olleista analytiikkapalveluista Falconista ja CrowdTanglesta.
Tutkimuksessa selvisi, että Ylen aluetoimitusten sisällöntuotanto Instagramissa eroaa vielä siitä, mitä tilien seuraajat haluaisivat nähdä kyseisessä sovelluksessa, tai millaiset julkaisut ovat Instagramissa suosituimpia. Lisäksi merkittävä huomio on, että Instagramia tehdään aluetoimituksissa vaihtelevalla tyylillä, koska julkaisemiseen ei ole yhteisiä ohjeita tai Instagramiin keskittyneitä tekijöitä.
Opinnäytetyössä kerron Instagramin mahdollisuuksista ja hyväksi todetuista keinoista sekä ehdotan, miten Ylen aluetoimitukset voisivat palvella seuraajia siellä paremmin. Keskeisimpänä ehdotuksena on ottaa Instagram tarkasteluun omana tärkeänä kanavanaan sen sijaan, että siihen suhtaudutaan väylänä saada kävijät siirtymään Ylen muille alustoille. Tämä tukisi Ylen tavoitetta näkyä kaikilla kanavilla, joita suomalaiset käyttävät. Etenkin nuorille olisi tärkeää välittää tietoa Instagramissa, jota he käyttävät aktiivisesti yhtenä pääasiallisena uutislähteenään.
Lisäksi tutkimuksen tulokset suosittelevat keskittämään Instagramiin enemmän resursseja, jotta sisällöntuotantoa voidaan tehdä aktiivisemmin ja ammatillisemmin. Tämä edistäisi sitä, että julkaisualustalle määritellyt tavoitteet olisivat realistisempia saavutettaviksi.
The study consists of surveys created for Yle's online producers and followers of Instagram accounts. Information has also been obtained by interviewing Yle Helsinki's social media editor and Yle southwestern Finland's manager responsible for the social media editor experiment that has begun in Turku. Statistics from Instagram accounts have been retrieved from the analytics services Falcon and CrowdTangle.
In this study, it was found that content production for Yle's regional newsrooms on Instagram still differs from what followers would like to see in this app, or which posts are most popular there. Also, a significant note is that publishing on Instagram varies in regional newsrooms because there are no common guidelines for publishing or employees focused on Instagram.
In this thesis, I tell about Instagram's possibilities and proven means, and suggest how Yle's regional newsrooms could serve followers there better. The key suggestion is to consider Instagram as an important channel rather than looking at it as a way to get visitors to move to Yle’s other platforms from there. This would support Yle's goal of appearing on all channels used by Finns. It would be especially important to share reliable information for young people through Instagram, which they actively use as one of their main news sources.
The results of this study also recommend concentrating more resources on Instagram, so that content production can be done more actively and professionally. This would contribute to making the goals set for the platform more realistic to achieve.