Lukiolaisten hyvinvointitiedon lisääminen podcastsarjalla
Mikkola, Jenna; Moilanen, Meri-Tuulia (2021)
Mikkola, Jenna
Moilanen, Meri-Tuulia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lukiolaisten hyvinvointiin liittyvää tietoa neliosaisella podcastsarjalla. Lisäksi opinnäytetyöllä selvitettiin, mistä hyvinvoinnin osa-alueista lukiolaiset tarvitsevat tietoa, mihin lähteisiin kyseisen kohderyhmän hyvinvointitieto perustuu ja mitkä lähteet vaikuttavat heidän terveyskäyttäytymiseensä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Hyvinvoinnin anatomia -niminen podcastsarja. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen Lukiolaisten Liiton, Lappeenrannan Kimpisen lukion ja Suonenjoen lukion kanssa.
Kehittämistyön otos kerättiin ositetun otannan tasaisella kiintiöllä Kimpisen lukion ja Suonenjoen lukion opiskelijoista. Otoksen koehenkilöille lähetettiin alkukysely, jolla selvitettiin kohderyhmälle tarpeellisimmat aiheet informatiivisen podcastsarjan tekemistä varten. Lisäksi alkukyselyssä kerättiin tietoa siitä, mitkä lähteet vaikuttavat vastaajien hyvinvointitietoon ja terveyskäyttäytymiseen. Podcastsarja jaettiin koehenkilöille kuunteluun, jonka jälkeen jaksoista kerättiin palautetta mahdollisia muutoksia varten.
Tulosten perusteella eniten tietoa tarvittiin aihealueista elämänhallinta ja voimavarat, uni ja palautuminen, liikunta sekä kehotietoisuus ja tunteet. Alkukyselyn perusteella tärkeimmät hyvinvointitietoon ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat lähteet olivat sosiaalinen media, opetus koulussa ja lähipiiri. Palautteen vähäisyyden vuoksi tutkimuksessa ei saatu selville pystyttiinkö podcastilla vaikuttamaan hyvinvointitietoisuuteen ja terveyskäyttäytymiseen lukiolaisilla. Tuloksia ei voida yleistää tutkimuksen ulkopuolelle vähäisen vastaajamäärän vuoksi. The objective of this study was to create a podcast that increases knowledge of wellbeing among upper secondary school students in Finland. The second objective was to find out from which topics did the students need information regarding wellbeing. It also examined which sources students use as their sources of information regarding wellbeing. This study was created in cooperation with the Union of Upper Secondary School Students in Finland and with the upper secondary schools in Kimpinen, Lappeenranta and Suonenjoki.
Data for this study was collected by two questionnaires. The podcast was made according to the results of the first questionnaire. After production, episodes of the podcast were handed to the examinees and they were asked to give a feedback for possible changes.
Results of this study show that students needed more information about the themes life management and resources, sleep and recovery, physical activity and body awareness and feelings the most. The three most used sources of information were social media, school and close relatives. Because of the small number of the responders the results can not be generalized outside of this study.
Kehittämistyön otos kerättiin ositetun otannan tasaisella kiintiöllä Kimpisen lukion ja Suonenjoen lukion opiskelijoista. Otoksen koehenkilöille lähetettiin alkukysely, jolla selvitettiin kohderyhmälle tarpeellisimmat aiheet informatiivisen podcastsarjan tekemistä varten. Lisäksi alkukyselyssä kerättiin tietoa siitä, mitkä lähteet vaikuttavat vastaajien hyvinvointitietoon ja terveyskäyttäytymiseen. Podcastsarja jaettiin koehenkilöille kuunteluun, jonka jälkeen jaksoista kerättiin palautetta mahdollisia muutoksia varten.
Tulosten perusteella eniten tietoa tarvittiin aihealueista elämänhallinta ja voimavarat, uni ja palautuminen, liikunta sekä kehotietoisuus ja tunteet. Alkukyselyn perusteella tärkeimmät hyvinvointitietoon ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat lähteet olivat sosiaalinen media, opetus koulussa ja lähipiiri. Palautteen vähäisyyden vuoksi tutkimuksessa ei saatu selville pystyttiinkö podcastilla vaikuttamaan hyvinvointitietoisuuteen ja terveyskäyttäytymiseen lukiolaisilla. Tuloksia ei voida yleistää tutkimuksen ulkopuolelle vähäisen vastaajamäärän vuoksi.
Data for this study was collected by two questionnaires. The podcast was made according to the results of the first questionnaire. After production, episodes of the podcast were handed to the examinees and they were asked to give a feedback for possible changes.
Results of this study show that students needed more information about the themes life management and resources, sleep and recovery, physical activity and body awareness and feelings the most. The three most used sources of information were social media, school and close relatives. Because of the small number of the responders the results can not be generalized outside of this study.