HAVAINTOMOTORINEN TOIMINTA: Kuva-ja toimintakortit työvälineenä varhaiskasvatuksessa
Haapalainen, Riikka; Haapalainen, Riikka (2021)
Haapalainen, Riikka
Haapalainen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253801
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on lain (540/2018) nojalla jokaisen lapsen tasa-arvoinen oikeus saada kehitystä kokonaisvaltaisesti tukevaa opetusta ja ohjausta ennen oppivelvollisuuden alkamista. 3–5-vuotiaiden lasten kehitys, etenkin motorinen kehitys, on nopeaa. Kehitys edellyttää aistitoimintojen kypsymistä ja lapsen kiinnostusta ympäristön ärsykkeisiin. Havaintomotoriikkaan yhdistyvät motorinen toiminta ja havainnot. Liikkumisen avulla lapsen on helpompi muistaa opittuja asioita. Havaintomotoriikan kehitys tukee muidenkin asioiden, kuten kielellisten taitojen, kehitystä. Tämän vuoksi varhaiskasvatuksessa on tärkeää tukea havaintomotoristen taitojen ja liikkumisen taitojen kehitystä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden teoreettista tietoa tukemaan 3–5-vuotiaiden lasten havaintomotoristen toimintojen harjaannuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kuva- ja toimintakortteja varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kuva- ja toimintakortit ovat hyödyllisiä päiväkodin arjessa esimerkiksi siirtymä- ja odotustilanteissa. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella todettiin, että työvälineet toimivat vahvasti varhaiskasvatuksen työntekijöiden kasvatustyön ja lapsen kasvun tukena havaintomotoriikan kehittymisessä.
Jatkossa olisi hyödyllistä tehdä tutkimus, jolla voisi tarkastella kuva- ja toimintakorttien vaikutusta havaintomotoriikan kehitykseen. Lisäksi korttien käyttöä voisi laajentaa muihinkin päiväkodin tilanteisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden teoreettista tietoa tukemaan 3–5-vuotiaiden lasten havaintomotoristen toimintojen harjaannuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kuva- ja toimintakortteja varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kuva- ja toimintakortit ovat hyödyllisiä päiväkodin arjessa esimerkiksi siirtymä- ja odotustilanteissa. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella todettiin, että työvälineet toimivat vahvasti varhaiskasvatuksen työntekijöiden kasvatustyön ja lapsen kasvun tukena havaintomotoriikan kehittymisessä.
Jatkossa olisi hyödyllistä tehdä tutkimus, jolla voisi tarkastella kuva- ja toimintakorttien vaikutusta havaintomotoriikan kehitykseen. Lisäksi korttien käyttöä voisi laajentaa muihinkin päiväkodin tilanteisiin.